Telegraaf Media Group in de rode cijfers

Telegraaf Media Group (TMG), tevens eigenaar van de Skyradio Group, heeft over 2011 een nettoverlies geleden van 32,6 miljoen. Eenmalige lasten drukten het resultaat van het mediabedrijf in het rood. Dat meldt het concern achter De Telegraaf, Skyradio, Hyves en verschillende huis-aan-huisbladen woensdag.

Vorig jaar boekte TMG nog een positief nettoresultaat van ruim tachtig miljoen euro. Het resultaat over 2011 werd gedrukt door afschrijvingen op de waarde van Skyradio Groep van 44 miljoen euro vanwege een teruglopend marktaandeel. Hieronder valt ook Radio Veronica. In totaal nam het concern 52,1 miljoen aan eenmalige lasten.

De omzet over het afgelopen jaar daalde met 2,5 procent tot 577,2 miljoen euro. Vooral de advertentieopbrengsten liepen terug, bij radio met 8,3 procent en bij print met 13 procent.

Ook de inkomsten uit oplages daalden. Zo zegden meer mensen hun De Telegraaf-abonnement op en werden er minder proefabonnementen afgesloten vanwege het ontbreken van een groot sporttoernooi. In 2010 profiteerde de krant nog van het WK Voetbal en de Winterspelen.

Toegenomen inkomsten uit de digitale activiteiten zoals Hyves en verschillende apps en kostenbesparingen konden niet voldoende compenseren voor de gedaalde inkomsten uit papier en radio. Digitaal maakt nu 12,1 procent van de totale omzet uit. In 2010 was dit nog maar 8,7 procent.

Voor de komende jaren gaat TMG meer inzetten op de digitale activiteiten en flink snijden in de organisatie. Tot 2016 wil het concern zeventig miljoen euro gaan besparen, onder meer door 350 van de ruim 2800 voltijdsbanen te schrappen.

TMG verwacht dat 2012 een overgangsjaar zal worden in het hervormingsproces. Het concern verwacht dat de genormaliseerde winst voor aftrek van rente, belasting en afschrijvingen (EBITDA) met twintig procent zal afnemen tegenover de 62,5 miljoen euro in 2011. Het nettoresultaat komt naar verwachting positief uit door de lagere FM-licentiekosten voor de radiozenders. [Novum/RadioWeredl.NL]