Vernieuwing Slam 40

Slam FM, de landelijke jongerenstation van Nederland, heeft afgelopen zaterdag de hitlijst Slam 40 radicaal veranderd. Iedere zaterdag zendt Slam FM voortaan tussen 15.00 en 18.00 uur de beste nummers van dit moment uit tijdens de ‘Slam 40’. Maar de nieuwe ranking komt nu onder andere tot stand door een samenwerking met Spotify.

Spotify rapporteert de meest afgespeelde tracks in Nederland van de afgelopen zeven dagen. Daarnaast neemt de Slam 40 ook YouTube statistieken mee van de meest bekeken en gewaardeerde muziekvideo’s van ons land. Deze data in combinatie met een eigen continu muziekonderzoek van Slam FM onder jongeren tot 35 jaar, bepalen de nieuwe hitlijst.

Programmadirecteur Slam FM, Menno de Boer: “De directe verkoop van muziek staat al jaren onder druk. De verkoopaantallen van downloads en singles weerspiegelen lang niet altijd de daadwerkelijke waardering en beluistering van tracks. De samenwerking met Youtube en Spotify, geeft ons directe toegang tot vitale beluisteringsgegevens. Dit gaat zorgen voor een relevante en ‘snellere’ lijst. De eerste editie kent een aantal zeer verrassende binnenkomers.”

De Slam 40, gepresenteerd door Ivo van Breukelen, is iedere zaterdag tussen 15.00 en 18.00 uur te horen op Slam FM. ‘Best of Slam 40’ is elke zaterdag te zien op Slam TV van 18.00 tot 20.00 uur. [Radiowereld.NL]