In de maand oktober zijn maar liefst 1.395.971 TV-gerelateerde tweets verstuurd. De Champions League wedstrijd tussen Celtic en Ajax op 22 oktober was in deze maand het meest getwitterde programma met 58.022 tweets.
27.814 twitteraars stuurden gemiddeld 2,09 Voetbal en Ajax gerelateerde tweets tijdens deze uitzending. Dit blijkt uit de SPOT Social TV Ratings, een overzicht van TV programma’s die de meeste tweets realiseren. Met deze maandelijkse rapportage in samenwerking met Remotely.tv wil SPOT de wederzijds versterkende werking en relatie tussen TV en social media inzichtelijk maken.
Kijkbehoefte positief effect twitteraars
TV kijkers tonen een verhoogde betrokkenheid bij programma’s waarin het samen TV kijken wordt gestimuleerd en de actualiteit groot is. Deze kijkbehoeften hebben een positief effect op de Social TV Ratings van oktober. De meeste tweets zijn verstuurd rondom live voetbalwedstrijden.
Ook de crossmediale programma´s Holland’s Next Top Model (finale) en Expeditie Robinson voeden de kijk- en tweet beleving van de TV kijker. De actualiteit van het nieuws in de Pauw&Witteman uitzending van 7 oktober stimuleert bijna 3.000 twitteraars om 1,92 tweets te versturen. Kunstenaar Quinsy Gario zet die avond zijn standpunt uiteen over de Zwarte Pietendiscussie.
Voetbal wederom dominant
Nederland 3 en SBS6 hebben met de voetbaluitzendingen van de Champions League en kwalificatiewedstrijden van het Nederlands elftal een goede troef in handen binnen de Social TV Ratings. Uit de ratings komt naar voren dat het aantal tweets onder de mannen sowieso hoger ligt ten opzichte van vrouwen.
Domineert Holland’s Next Top Model met 10.130 tweets de ranglijst van de dames. Bij de mannen voert de eerder genoemde wedstrijd Celtic – Ajax met 36.521 tweets de ranglijst aan. Maar liefst 81 procent van deze tweets wordt door mannen verstuurd. [Radiowereld.NL]