SBS, Sanoma en Talpa dagen creatieven uit met Nutopia

[Update] Utopia is begonnen. Ruim 1,5 miljoen kijkers zagen maandagavond hoe de bewoners op de eerste dag hun nieuwe onderkomen betraden. De 15 inwoners kunnen 24/7 online en elke avond op SBS6 om 19.30 uur worden gevolgd. Hoe het avontuur zich gaat ontwikkelen en welke keuzes de inwoners gaan maken om te overleven in deze nieuwe samenleving is niet te voorspellen.

De start
Elke dag zullen er thema’s zijn waarover de inwoners het eens moeten worden en waar actie op ondernomen moet worden. Afgelopen maandag was de eerste kennismaking te zien op SBS6.

Kijkcijfers
De nieuwe realityserie van John de Mol, waarin vijftien kandidaten zelf een nieuw bestaan op moeten bouwen, was met 1.524.000 kijkers het zevende best bekeken programma van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek.

Mediamagnaat John de Mol zei eerder dat hij heel tevreden zou zijn als het SBS 6-programma van start zou gaan met 1,5 miljoen kijkers en daar achthonderdduizend van over zouden blijven. Talpa is niet verbaasd dat de kijkcijfers hoog zijn.

SBS, Sanoma en de 538Groep
Nu slaan SBS, Sanoma en de 538Groep de handen ineen. Via een besloten Facebook groep, Nutopia genaamd, worden alle creatieven uitgedaagd om in te haken op actuele ontwikkelingen binnen Utopia. Op structurele basis zullen de verhaallijnen en achtergrondinformatie binnen Nutopia gedeeld worden als input voor de creatieve geesten, die op hun beurt kunnen inhaken met hun (crossmediale) campagnes.

De creaties worden ingebracht binnen de Facebook groep. Maandelijks wordt er door een jury van specialisten uit het reclamevak een winnaar geselecteerd en deze wordt beloond met een mooi exposurepakket voor de gecreëerde reclame inhaker.

Peter Mulder, Commercieel Directeur van SBS: “Utopia gaat voor een hoop gespreksstof zorgen. Zowel online als bij het koffiezetapparaat. Ik word erg enthousiast als ik denk aan de eerste dagen en de beslissingen waar de Utopianen voor komen te staan. Een Utopia koe geeft bijvoorbeeld 60 liter melk per dag en moet met de hand worden gemolken. Wat gaan ze met die melk doen? Het worden vaak hele primaire thema’s. Maar in dit geval kan ik mij voorstellen dat bijvoorbeeld Friesland Campina of Unilever wel een idee heeft om hierop in te spelen.”

Marc Stubbé, Commercieel Directeur van Sanoma: “Utopia vormt komend jaar een perfecte inspiratiebron voor prikkelende reclame uitingen. Zeker als je als creatief daarbij crossmediaal de ruimte krijgt. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of er mooie mobiele concepten uit rollen. Of een verrassende koppeling met één van onze (multimediale) merken. Vanuit Sanoma bieden we de innovatiefste Utopia inhakers graag exposure in onze media.”

Joris van der Pol, Commercieel Directeur van de 538Groep: “538 ondersteunt het megaproject Utopia in de breedste zin van het woord en specifiek in het programma RuuddeWild.nl. Zo heeft Ruud als allereerste Nederlander samen met vijf luisteraars al een nacht in Utopia mogen doorbrengen. Met Nutopia dagen wij ieder merk uit om op creatieve en grensverleggende wijze een activatie te ontwikkelen met Utopia als uitgangspunt en hierbij gebruik te maken van de mogelijkheden die 538 te bieden heeft qua radio, online, TV en live-entertainment.”

Vanaf nu kunnen adverteerders, mediabureaus en reclamebureaus lid te worden van de Facebook groep Nutopia om de uitdaging aan te gaan.

Bekend Nederland zat maandagavond vol verwachting voor de buis vanwege het nieuwe SBS-programma Utopia. “Kijken jullie naar Utopia“, twittert Tim Douwsma. “Ik ben wel erg benieuwd.”

Jochem Myjer noemde het nieuwe tv-programma ‘nu al met stip de leukste dierentuin van Nederland’, terwijl Maurice Wijnen het als een ‘interessant psychologisch experiment‘ bestempelt. “Je gezin verlaten om een nieuwe wereld te bouwen. Op tv. Hoe in de war moet je dan zijn“, vindt Dennis van der Geest.

“Wel grappig om te zien“, twittert Daniëlle van Aalderen. “Het is nu al een chaotische toestand. Ze denken allemaal het leven opnieuw te kunnen uitvinden.”  Ferry Doedens schrijft: “Ik denk, ja ik denk dat ik dit een heerlijk programma ga vinden”. Maurice Wijnen sluit zich daarbij aan. “Dat de vlam maar gauw in de pan mag slaan. Ik vond de eerste Utopia veelbelovend.” [Radio.NL/Novum]