Interbrand heeft voor Tijdschrift voor Marketing voor het vijfde jaar op rij, met hulp van het consumentenpanel van Multiscope, de dynamiek binnen het Nederlandse mediamerkenlandschap in kaart gebracht. De NOS is het sterkste mediamerk van Nederland. Discovery Channel komt nieuw binnen op de tweede plaats. NU.nl is van één naar zeven gezakt.
Uit het Interbrand-onderzoek dit jaar blijkt dat lang niet alle merken worden gezien als multimediaal toegankelijk en meer dan de helft van de Nederlanders heeft grote moeite een merk te noemen dat zij echt overal kunnen gebruiken wanneer ze maar willen.
Multimediaal platform
De NOS, de lijstaanvoerder in 2014, heeft als geen ander zichzelf toegankelijk gemaakt via nieuwe, digitale kanalen als (mobiele) websites, apps en sociale media als Twitter. Het merk is al lang niet meer een televisie- of radiomerk alleen, maar veel meer een multimediaal platform.
SBS6, TROS en Net5 zijn de grote verliezers. Merken als Facebook, LinkedIn en YouTube staan dit jaar stevig in de top10 van beste mediamerken in Nederland.
Via het online panel van Multiscope heeft Interbrand het representatieve onderzoek laten uitgevoeren onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het heeft meer dan 1.000 respondenten om hun mening gevraagd ten aanzien van ruim negentig mediamerken. [Radio.NL/Marketingonline]
De 25 sterkste Nederlandse mediamerken 2014
1. NOS (12)
2. Discovery Channel (-)
3. Nederland 1 (1)
4. Uitzending Gemist (2)
5. Facebook (-)
6. Donald Duck (5)
7. NU.nl (1)
8. YouTube (-)
9. LinkedIn (-)
10. National Geographic (-)
11. Radio 1 (11)
12. Nederland 2 (16)
13. Sky Radio (9)
14. RTL 4 (4)
15. 3FM (15)
16. BNR Nieuwsradio (7)
17. Nederland 3 (8)
18. VPRO (22)
19. De Telegraaf (17)
20. De Volkskrant (19)
21. NRC Handelsblad (25)
22. 100% NL (29)
23. Radio 538 (20)
24. Voetbal International (-)
25. VARA (28)