Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Grootste deel media tijd gaat naar TV, gevolgd door radio

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan het TV kijken, bijna 3 uur per dag. Aan internet besteden we 103 minuten per dag middels het browsen, social media, mailen maar ook gamen en luisteren naar muziek.

Hier bovenop komt nog eens 18 minuten per dag waarin we via internet TV kijken, radio luisteren en tijdschriften lezen. Dit zijn enkele conclusies uit de extra analyses die Spot door René van Beers van Tilburg University heeft laten uitvoeren op de resultaten van het Media:tijd tijdbesteding onderzoek.

TV kijken grootste media activiteit
Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan TV kijken, voor de gemiddelde Nederlander van 13 jaar en ouder is dat bijna 3 uur per dag (166 minuten). Dat is live, uitgesteld en on demand TV kijken, ongeacht via welk apparaat. Niet internet maar radio is op TV na het meest geconsumeerde medium. Twee uur en 47 minuten per dag.

Naarmate de leeftijd stijgt, wordt er meer TV gekeken. Van alle leeftijdsgroepen is Internet het grootst onder jongeren van 13-19 jaar. De jongeren zijn 3,5 uur per dag online. Daarnaast kijken zij ook twee uur per dag TV. Lezen doet deze groep nauwelijks.

Traditionele media
Kijkend naar de apparaten, die gebruikt worden voor de consumptie van media is de conclusie duidelijk. Ondanks de toenemende beschikbaarheid en mogelijkheden van online devices consumeren we media nog op een traditionele manier. TV via het TV toestel, de krant via de papieren uitgave en radio via het radio toestel. Gedreven door het aanbod gamen we wel veel op online devices.

De meeste mediatijd wordt besteed op werkdagen
Alhoewel de zondag de beste bekeken TV dag is van de week besteden we op werkdagen meer tijd aan media dan in het weekend. Op zondag nemen we liever tijd voor slapen, persoonlijke verzorging, eten en het gebruik maken van vrije tijd. Op zaterdag nemen we meer tijd voor de krant. Zoals gezegd kijken we op zondag meer TV. Radio luisteren wordt veel meer op werkdagen gedaan, veel onderweg naar en tijdens het werk. Opvallend is dat we op weekdagen ook actiever zijn op het internet voor mailen, bezoeken websites en gebruik van social media.

Over Media:tijd NPO tijdbesteding
Het nieuwe tijdbestedingsonderzoek Media:tijd is een samenwerking van verschillende partijen waarvan een aantal voorheen zelfstandig hun eigen tijdbestedingonderzoeken uitvoerden. Voor Media:tijd hebben in het najaar van 2013 2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bijgehouden hoe zij hun tijd besteedden. Per gemiddelde weekdag heeft dat een netto steekproef van 2.751 personen opgeleverd. Naast de vier media JIC’s en het SCP als opdrachtgevers, wordt het onderzoek begeleidt door de NPO en dragen zowel BVA als PMA bij aan het onderzoek.

Spot
Spot is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. Spot verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In Spot participeren Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland , FOX Channels Benelux , AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, NBCU, Eurosport en Sport1. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten