Nu het Top 2000 effect grotendeels is verdwenen uit de luistercijfers, keren de gebruikelijke rangen en standen weer terug. Radio 538 blijft het populairst bij de doelgroep 20-49 jaar, maar is niet meer marktleider bij de jeugd. Qmusic heeft de koppositie bij de doelgroep 10-19 jaar overgenomen.
10-19 Jaar
Qmusic zag haar marktaandeel bij de jeugd stijgen van 15,4% in de periode december 2015/januari 2016 naar 20,2% in de periode januari/februari 2016.
Deze stijging is overigens niet alleen gekomen door het webebben van het Top 2000 effect. In de periode mei/juni 2015 scoorde Qmusic namelijk nog slechts 15,9% marktaandeel.
Radio 538 volgt op de tweede plaats met 19,2%, gevolgd door Sky Radio met 11,4% en Slam met 10,5%. De 538 Groep bereikt met haar twee zenders dus een slordige 30% van de jeugd.
NPO 3FM zag, net als het overall marktaandeel, ook de cijfers bij de doelgroep 10-19 jaar flink dalen: van 11,9 naar 8,9%.
20-34 Jaar
Radio 538 blijft de touwtjes bij de doelgroep 18-34 jaar stevig in handen houden met 20,9% marktaandeel. Dat houdt dus in dat 1 op de 5 luisteraars in deze doelgroep afstemt op de hitzender. Ook de afgelopen maanden noteerde 538 een stijging in deze doelgroep, want in de periode mei/juni 2015 bedroeg het marktaandeel nog 19,5%.
Qmusic staat tweede in deze doelgroep met een marktaandeel van 16,6%. In de periode mei/juni 2015 was dit nog 15,9%. Zowel 538 als Qmusic profiteren vooral van de daling van 3FM: van 19,2% (mei/juni 2015) naar 13,6%. Sky Radio blijft vierde met 10,7%, terwijl NPO Radio 2 naar de vijfde plaats zakt met 5,8%.
20-49 Jaar
Ook bij de doelgroep 20-49 jaar blijft Radio 538 marktleider met 18,9%. De vorige meting was dit nog 16,5%. Ten opzichte van de periode mei/juni 2015 is het marktaandeel licht gestegen. Qmusic blijft ook bij deze doelgroep tweede met een marktaandeel van 13,6%. Ook dit is vrijwel gelijk aan de periode mei/juni 2015.
3FM volgt op de derde plaats met 11,7% (was 14,8% in mei/juni 2015), gevolgd door Sky Radio (9,9%) en Radio 2 (8,9%). Voor Radio 2 betekent dit een flinke stijging, want in mei/juni 2015 bedroeg het marktaandeel nog slechts 6,6%. Een deel van deze doelgroep lijkt dus met Ekdom en Stenders meeverhuisd te zijn van 3FM naar Radio 2.
Overige doelgroepen
Radio 2 deed vooral goede zaken bij de doelgroep 35-49 jaar, waar het marktaandeel steeg van 9,1% (mei/juni 2015) naar 11,0% nu. De zender staat daarmee derde achter Radio 538 (17,5%) en Qmusic (11,5%).
Ook bij de doelgroep 50-64 jaar deed Radio 2 goede zaken. Het marktaandeel bedraagt hier nu 14,6%, tegenover 11,3% in de periode mei/juni 2015. De regionale omroepen volgen op de tweede plaats met 11,0%, terwijl Sky Radio derde is met 10,8%. Radio 538 staat bij deze doelgroep op de zesde plaats achter NPO Radio 1 en Radio 10.
Bij de 65+ers doen vooral de regionale omroepen, Radio 1 en Radio 5 het goed. [Radiowereld.NL]