Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Radio 538 is nr 1 bij doelgroep 20-49 jaar, Qmusic bij de jeugd

Nu het Top 2000 effect grotendeels is verdwenen uit de luistercijfers, keren de gebruikelijke rangen en standen weer terug. Radio 538 blijft het populairst bij de doelgroep 20-49 jaar, maar is niet meer marktleider bij de jeugd. Qmusic heeft de koppositie bij de doelgroep 10-19 jaar overgenomen.

Radio 538 is nr 1 bij doelgroep 20-49 jaar, Qmusic bij de jeugd10-19 Jaar
Qmusic zag haar marktaandeel bij de jeugd stijgen van 15,4% in de periode december 2015/januari 2016 naar 20,2% in de periode januari/februari 2016.

Deze stijging is overigens niet alleen gekomen door het webebben van het Top 2000 effect. In de periode mei/juni 2015 scoorde Qmusic namelijk nog slechts 15,9% marktaandeel.

Radio 538 volgt op de tweede plaats met 19,2%, gevolgd door Sky Radio met 11,4% en Slam met 10,5%. De 538 Groep bereikt met haar twee zenders dus een slordige 30% van de jeugd.

NPO 3FM zag, net als het overall marktaandeel, ook de cijfers bij de doelgroep 10-19 jaar flink dalen: van 11,9 naar 8,9%.

20-34 Jaar
Radio 538 blijft de touwtjes bij de doelgroep 18-34 jaar stevig in handen houden met 20,9% marktaandeel. Dat houdt dus in dat 1 op de 5 luisteraars in deze doelgroep afstemt op de hitzender. Ook de afgelopen maanden noteerde 538 een stijging in deze doelgroep, want in de periode mei/juni 2015 bedroeg het marktaandeel nog 19,5%.

Qmusic staat tweede in deze doelgroep met een marktaandeel van 16,6%. In de periode mei/juni 2015 was dit nog 15,9%. Zowel 538 als Qmusic profiteren vooral van de daling van 3FM: van 19,2% (mei/juni 2015) naar 13,6%. Sky Radio blijft vierde met 10,7%, terwijl NPO Radio 2 naar de vijfde plaats zakt met 5,8%.

20-49 Jaar
Ook bij de doelgroep 20-49 jaar blijft Radio 538 marktleider met 18,9%. De vorige meting was dit nog 16,5%. Ten opzichte van de periode mei/juni 2015 is het marktaandeel licht gestegen. Qmusic blijft ook bij deze doelgroep tweede met een marktaandeel van 13,6%. Ook dit is vrijwel gelijk aan de periode mei/juni 2015.

3FM volgt op de derde plaats met 11,7% (was 14,8% in mei/juni 2015), gevolgd door Sky Radio (9,9%) en Radio 2 (8,9%). Voor Radio 2 betekent dit een flinke stijging, want in mei/juni 2015 bedroeg het marktaandeel nog slechts 6,6%. Een deel van deze doelgroep lijkt dus met Ekdom en Stenders meeverhuisd te zijn van 3FM naar Radio 2.

Overige doelgroepen
Radio 2 deed vooral goede zaken bij de doelgroep 35-49 jaar, waar het marktaandeel steeg van 9,1% (mei/juni 2015) naar 11,0% nu. De zender staat daarmee derde achter Radio 538 (17,5%) en Qmusic (11,5%).

Ook bij de doelgroep 50-64 jaar deed Radio 2 goede zaken. Het marktaandeel bedraagt hier nu 14,6%, tegenover 11,3% in de periode mei/juni 2015. De regionale omroepen volgen op de tweede plaats met 11,0%, terwijl Sky Radio derde is met 10,8%. Radio 538 staat bij deze doelgroep op de zesde plaats achter NPO Radio 1 en Radio 10.

Bij de 65+ers doen vooral de regionale omroepen, Radio 1 en Radio 5 het goed. [Radiowereld.NL]