De discussie over wel of geen Brexit heeft de luistercijfers van de talkzender LBC flink opgestuwd. Dit blijkt uit de luistercijfers over het tweede kwartaal van 2016, die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. LBC groeide uit tot populairste lokale zender van Londen. Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 het populairst.
Londen
In Londen blijft de BBC de lijsten aanvoeren met radio 4 en Radio 2. Beide stations scoren als enige zenders in de hoofdstad dubbele cijfers.
Het tweede kwartaal stond grotendeels in het teken van wel of geen Brexit. De discussie hierover zorgde voor een flinke stijging van de luistercijfers van LBC. De talkzender zag haar marktaandeel met 2,1%-punt stijgen naar 6,6%. Op ruime afstand daarachter staan zusterstation Capital en Kiss. Beide hitzenders scoren een marktaandeel van 4,6%.
Grote verliezer was de popzender Heart, die het marktaandeel met 0,8%-punt zag dalen naar 3,9%. Opvallende winnaar was zusterstation Gold. De oldieszender steeg met 0,7%-punt naar 1,8%.
Radio X, de opvolger van Xfm, maakte haar verlies van het vorige kwartaal in Londen ruimschoots goed en scoort nu 1,4% marktaandeel.
Capital blijft de populairste lokale zender in de ochtend. Dave Berry scoorde met zijn nieuwe co-host George en Lilah 1,13 miljoen luisteraars per week.
Rickie Haywood Williams, Melvin O’Doom en Charlie Hedges op Kiss trekken nu 921.000 luisteraars, terwijl Nick Ferrari op LBC goed was voor 741.000 luisteraars. Jamie Theakston en Emma Bunton zagen hun aantal luisteraars op Heart stijgen naar 694.000. Nick Snaith op Magic is goed voor 691.000 luisteraars. Naar Chris Moyles op Radio X luisteren in de hoofdstad nu 218.000 luisteraars per week.
BBC Radio 2 blijft verreweg het populairst
BBC Radio 2 blijft “the nation’s favourite”, al verloor de zender 1,4% marktaandeel. Ochtenddeejay Chris Evans. Trok het afgelopen kwartaal 9,47 miljoen luisteraars per week. Radio 1 bleef nagenoeg stabiel. Datzelfde beeld was ook in de ochtend te zien waar Nick Grimshaw 5,43 miljoen. Luisteraars trekt.
Heart blijft het populairste netwerk in het Verenigd Koninkrijk met 6,0% marktaandeel. Capital steeg naar 4,1%, terwijl Smooth Radio steeg naar 3,7%. Kiss bleef gelijk met 2,9% marktaandeel. Hetzelfde geldt voor Magic met 1,8%. Radio Xfm zag haar landelijke marktaandeel dalen naar 0,8%.
Digitaal luisteren opnieuw in de lift
Het aandeel digitaal naar de radio luisteren steeg het afgelopen kwartaal naar 45,3%, waarbij DAB het grootst is met 32,2%. Inmiddels heeft 55,7% van de Britse huishoudens de beschikking over één of meerdere DAB(+)ontvangers. 71% Van het digitaal naar de radio luisteren vindt dus plaats via DAB (+).
Vooral in de auto werd een flinke inhaalslag gemaakt. Inmiddels is 24,5% van het radioluisteren in de auto digitaal. Een jaar geleden was dit nog 16,9%. Momenteel wordt ruim 80% van alle nieuwe auto’s in het Verenigd Koninkrijk standaard geleverd met een DAB+radio.
BBC 6 Music blijft het best scorende digitale radiostation met 2,1% marktaandeel en ruim 2,2 miljoen luisteraars. Radio 4 Extra volgt met 1,2% marktaandeel, 1Xtra, het zwarte zusje van Radio 1, bleef gelijk op 0,5% marktaandeel.
Planet Rock en Absolute 80s zijn de populairste digitale commerciële radiostation met 0,8%. Beide stations zagen hun weekbereik met een slordige 200.000 .luisteraars afnemen en hun marktaandeel licht dalen door de migratie van het landelijke DAB-net van Digital One naar het nieuwe landelijke DAB-net van Sound Digital. Laatstgenoemde heeft een kleinere dekking en is in kosten fors goedkoper.
Smooth Extra, het landelijke digitale zusje van Smooth Radio, daalde naar 0,5%. Hetzelfde geldt voor Kisstory. Kiss Fresh, eveneens een spin-off van Kiss maar dan met nieuwe muziek, scoort nog steeds 0,1% marktaandeel. Dit ondanks dat het bereik via DAB fors is uitgebreid.
De nieuwe radiostations die eerder dit jaar van start ging op het nieuwe landelijke DAB-net van Sound Digital kregen ook hun eerste luistercijfers onder ogen. Zo scoort Mellow Magic een marktaandeel van 0,2%. Dat klinkt laag, maar in drie maanden tijd wist de nieuwe zender toch 380.000 luisteraars per week te trekken. Virgin Radio doet het iets beter met 409.000 luisteraars, maar heeft wel een lager marktaandeel: 0,1%. [Radiowereld.NL]