Radio 1 heeft een succesvolle Sportzomer beleefd volgens de NPO. De publieke radiozender ziet zijn marktaandeel in de periode juli-augustus met 0,7 procentpunt toenemen ten opzichte van de maanden juni en juli naar 8,1 procent. Dat is het hoogste aandeel in vier jaar tijd.
3FM blijft zakken
Popzender 3FM blijft maar dalen. Dit was afgelopen maand 6,7 procent en deze maand 6,4 procent. Een jaar geleden was het nog 8,1 procent.
Twee jaar geleden was het nog 10,3 procent. Dat blijkt uit de luistercijfers op Radio.NL.
Het is voor het eerst sinds 2005 dat de publieke radiozender 6,4 procent marktaandeel had.
NPO: Meer dan 2,4 miljoen luisteraars stemden deze zomer af op de zender. Met de Sportzomer is ook een deel van het publiek bereikt, dat eerder niet naar de sport- en nieuwszender luisterde. Dat wijst aanvullend onderzoek van bureau RadioCall uit. Vooral voor de Tour de France en de Olympische Spelen ging de radio massaal aan. De NPO Radio 1-luisteraars waren daarnaast zeer tevreden over de verslaggeving van deze sportevenementen en beoordeelden deze met een 7,7.
Laurens Borst, zendermanager Radio 1: “We hebben vele luisteraars een mooie zomer kunnen bezorgen. Ik ben dan ook trots op alle omroepmedewerkers van NPO Radio 1 die omroepoverstijgend een prachtige programmering hebben neergezet waarin zowel ruimte was voor de Nederlandse sportbeleving als voor het nieuws.” [Radiowereld.NL]