VRT Radio 2 heeft haar afstand tot de concurrentie verder vergroot. Dit blijkt uit de gegevens die woensdag werden gepubliceerd. Grote verliezer was dit keer Joe. In Wallonië is Bel RTL terug aan kop.
Donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2017-2 bevat de periode 8 april tot en met 3 juli 2017. Voor het onderzoek zijn 7050 interviews afgenomen en 4182 luisterdagboeken verzameld.
Weer record voor Radio 2
Radio 2 blijft veruit de grootste. De familiezender van de VRT met veel aandacht voor Vlaamse artiesten, zag het marktaandeel doorstijgen naar 31,8%. Hiermee is het record van de afgelopen jaren opnieuw verbroken.
Jan Knudde, nethoofd Radio 2: “Wat een heerlijke vaststelling dat Radio 2 volgens deze nieuwe cijfers groeit bij alle leeftijdsgroepen. Als de grootste familie willen wij verschillende generaties verbinden met optimisme, een brede muziekmix en verhalen van echte mensen. Dat alle generaties dit weten te smaken, is het mooiste compliment dat onze luisteraars ons kunnen geven.”
Winst voor StuBru en MNM
Ook Studio Brussel en MNM, de jongerenzenders van de VRT, kijken terug op een goed voorjaar. Studio Brussel steeg licht, terwijl MNM een half procentpunt steeg naar 10,2%. Tussen de twee zenders staat nog steeds Qmusic, die status quo bleef.
Bij de doelgroepen 18-44 jaar en 18-34 jaar wist Qmusic daarentegen te stijgen naar respectievelijk 20,1% en 22%.
Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio Qmusic: “Fijn te zien dat Qmusic deze keer groeit en traditioneel sterk staat in de lente door o.a. de Foute maand. Ondertussen hebben we er al een zomer vol live-muziek aan de kust opzitten en is er morgen nog een Sunset Concert met Oscar & The Wolf. De week erna sluiten we de deuren van ons succesvolle Q-Beach House en knallen Sam & Heidi en Maarten & Dorothee terug vanuit Vilvoorde het najaar in.”
Verlies voor Joe, Radio 1 en Nostalgie
Voor Joe, VRT Radio 1 en Nostalgie was er minder goed nieuws. De drie zenders zagen hun marktaandeel namelijk flink dalen. Joe verloor 1,1%-punt, Radio 1 0,4%-punt en Nostalgie 0,7%-punt. Joe verloor in een jaar tijd bijna 2%-punt marktaandeel. Het station heeft inmiddels al een nieuwe programmering aangekondigd.
Het verlies van Radio 1 verbaast Els Van de Sijpe, manager radio VRT, niet: “Radio 1 is de referentie voor nieuws en informatie. De actualiteit was dit jaar minder hectisch tijdens de periode waarin werd gemeten, van april tot juni: in 2016 was dat vlak na de aanslagen, en tijdens de Brexit en het Europees Kampioenschap voetbal.”
Bel RTL terug aan kop in Wallonië
In het Franstalige gedeelte is Bel RTL na een jaar weer terug aan kop. Het verschil met de nummer 2, zusterstation Radio Contact, is wel minimaal: 0,1%-punt. VivaCité van de RTBF sluit door het verlies van ruim een procentpunt aan op plaats drie.
Flinke stijging was er voor Radio Nostalgie, RTBF Classic 21 en NRJ. [Radiowereld.NL]