John de Mol koopt persbureau ANP

Mediabedrijf Talpa Network van John de Mol neemt persbureau ANP over. Talpa neemt alle aandelen over van Vereniging Veronica (sinds 2010 eigenaar), waardoor Talpa Network volledig eigenaar wordt. Het ANP levert nieuws aan onder meer diverse radiostations en kranten.

John de Mol: “Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern cross-mediabedrijf op de Nederlandse markt. Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee.

Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network.

Met de verkoop komt er voor de Vereniging Veronica een eind aan haar betrokkenheid bij het ANP.

Yoeri Albrecht, voorzitter van Vereniging Veronica: “Het ANP is van groot belang voor de Nederlandse journalistiek en is een efficiënte nieuwsmaker die mediabedrijven voorziet van kwalitatief, feitelijk juist nieuws. Dat is voor de klanten van economisch belang en voor de samenleving als geheel levert het ANP een bijdrage aan de pluriformiteit van de pers. Veronica is blij dat de nieuwe eigenaar dit geheel onderschrijft.

Yoeri Albrecht is zeer stellig in zijn uitspraken. Hij denkt dat het ANP niet gaat veranderen: “Het ANP heeft meerdere eigenaren gehad in zijn 84 jarig bestaan. Eerst was het bedrijf in handen van de uitgevers, vervolgens eigendom van private equity en de afgelopen acht jaar was Veronica de eigenaar. Veronica heeft bewust het ANP uit de private equity hoek losgemaakt om het voortbestaan te waarborgen. Met al die wisselingen is de essentie van het ANP niet veranderd. Dat zal ook nu niet gebeuren. Het ANP heeft laten zien dat het goed kan opereren bij wisselende eigenaren en bij de verkoop is de onafhankelijkheid van het persbureau geborgd door het verankeren van het redactiestatuut en het respecteren van de redactieraad.

Volgens de directie van het ANP, ceo Martijn Bennis en hoofdredacteur/mediadirecteur Marcel van Lingen, is de positie van ANP goed geborgd. “Het redactiestatuut staat niet ter discussie. Onze nieuwsvoorziening blijft snel, feitelijk en onafhankelijk. Uiteraard passen we ons aan de markt aan.” [Radiowereld.NL]