Zoek
Sluit dit zoekvak.

Radio 2 en Radio 10 grootste stijgers bij doelgroep 20-49 jaar

NPO Radio 2 en Radio 10 zagen het afgelopen jaar niet alleen hun marktaandeel 10+ flink stijgen, maar ook die van de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar. Radio 2 schoot hier in een jaar tijd met 3%-punt omhoog, terwijl Radio 10 ruim 2%-punt won.

Radio 2 en Radio 10 grootste stijgers bij doelgroep 20-49 jaar Dit blijkt uit gegevens van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) over de periode februari/maart 2018 vergeleken met de periode februari/maart 2017 geanalyseerd door Radio.NL.

Aan kop bij de doelgroep 20-49 blijft nog altijd Radio 538. Net als een jaar geleden scoort het station 18,3% marktaandeel. Radio 2 volgt nu met 14,4%, terwijl Qmusic met 2,3%-punt daalt naar 12,9%.

Ook Sky Radio verliest terrein bij deze doelgroep en zakt met bijna een procentpunt naar 8,5% en wordt nu op de voet gevolgd door Radio 10 met 8,1%. 3FM en Radio Veronica verloren beiden fors terrein bij de 20-49 jarigen.

20-34 Jaar
Ook wanneer de cijfers verder uitgesplitst worden dan blijft Radio 538 marktleider, maar ook hier boeken Radio 10 en Radio 2 de meeste winst.

Bij de doelgroep 20-34 jaar gaat Radio 538 aan kop met 18,3%, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Qmusic daarentegen duikelt met 2,6%-punt naar beneden naar 17,3%. Radio 2 wist in deze groep 4,5%-punt te winnen en volgt met 12,5%-punt.

Sky Radio daalt met 0,7%-punt naar 9,3%, terwijl 3FM met ruim een procentpunt daalt naar 6,4%. Radio 10 won echter het afgelopen jaar 1,4%-punt en noteert nu 5,6% marktaandeel.

35-49 Jaar
Bij de doelgroep 35-49 jaar ligt de top 5 dichterbij elkaar. Ook hier gaat Radio 538 aan kop met 18,3% en is nagenoeg stabiel ten opzichte van vorig jaar. Radio 2 is echter met rasse schreden dichterbij gekomen. De publieke muziekzender steeg in een jaar tijd met 2,2%-punt naar 15,6%.

Verlies was er bij deze doelgroep ook voor Qmusic, die nu 10,1% noteert. Een min van 2,3%-punt. Vlak daarachter volgt Radio 10 met 9,6%, een plus van 2,6%-punt.

Sky Radio en Radio Veronica verloren beiden ruim een procentpunt en staan nu 5e en 6e met respectievelijk 8,0 en 5,2%. 3FM ging nog harder onderuit en scoort nu 5,1% (2,4%-punt).

Mannen vs vrouwen
Kijkend naar de cijfers voor mannen en vrouwen dan is er een duidelijk smaakverschil te zien. Bij mannen tussen 20 en 49 jaar is Radio 2 het populairst 17,6% (+3,9%-punt) op de voet gevolgd door Radio 538 met 17,5% (-1,5%-punt). Qmusic daalde bij de mannen met 3,7%-punt naar 10,1%. Radio 10 deed ook hier goede zaken en scoort nu 9,2% marktaandeel (+3,1%-punt).

Vrouwen tussen 20 en 49 jaar hebben daarentegen de voorkeur voor Radio 538. De marktleider van Nederland groeide hier met bijna 2%-punt naar 19,3%. Qmusic staat hier tweede met 16,2% (-0,8%-punt), gevolgd door Sky Radio met 12% (-2%-punt). Radio 2 en Radio 10 nemen de derde en de vierde plaats in beslag met respectievelijk 10,5% (+1,9%-punt) en 6,7% (+1,0%-punt)

Jongeren
Radio 538 weet nog steeds de meeste jongeren aan zich te binden. In de doelgroep 10-19 jaar scoort de zender 23,3% marktaandeel. Dat is overigens wel 6,2%-punt minder dan een jaar geleden. Sky Radio volgt op de tweede plaats met 14,2%, terwijl Qmusic derde is met 12,8%. De zender verloor 1,7%-punt. Opvallende stijger is Radio Veronica die met 10,6% maar liefst 6,7%-punt wint in een jaar tijd. 3FM daarentegen daalde met ruim 2%-punt naar 4,3%.

Ouderen
Bij de doelgroep 50-64 jaar gaat Radio 2 nog steeds aan kop. In een jaar tijd groeide het marktaandeel met 2,7%-punt naar 15% marktaandeel. Radio 10 volgt met 11% (+1,1%-punt), terwijl Sky Radio derde staat (10,6%) en Radio 538 vierde (10,4%).

Bij de 65+ers gaan de regionale publieke omroepen aan kop, gevolgd door Radio 1, 5  en 2. [Radiowereld.NL]
Foto’s: Pixabay