Frankrijk: Juridische strijd over slogan NRJ

“NRJ – Radio Number One.” De trouwe luisteraars van de Franse hitzender kunnen deze uuropener wel dromen. Sinds jaar en dag is deze slogan te horen rond de uurwisseling. Maar daar komt mogelijk aan, want RTL vindt deze slogan verwarrend aangezien NRJ al jaren geen marktleider meer.

Frankrijk: Juridische strijd over slogan NRJ Al 30 jaar gebruikt NRJ haar legendarische ‘Top of the Hour.” En voor de periode 2002-2006 en 2013-2016 was dit ook absoluut geen leugen, want de zwarte panter had toen ook de meeste luisteraars.

Maar nu is RTL marktleider in zowel marktaandeel als bereik, en die is niet blij dat NRJ zich nog steeds radio nummer 1 noemt.

En daarom is de M6 Group, eigenaar van RTL, RTL2 en Fun radio, naar de rechter gestapt. Zij stelt dat het gebruik van de slogan door NRJ voor “oneerlijke concurrentie” zorgt en “misleidende handelspraktijken. Volgens M6 wekt de jingle onterecht het idee dat NRJ de best beluisterde zender van Frankrijk is. Geëist wordt dan ook dat NRJ stopt met het gebruik van de slogan.

NRJ is niet blij met de aanklacht van rivaal RTL en vraagt zich af waarom de klacht pas na 30 jaar komt. Want ook toen NRJ begon met het gebruiken van de claim “Radio Number One” was het geen marktleider.

Wie kaatst…
Volgens de hitzender is de klacht van RTL dan ook niets meer dan een vergeldingsactie op de procedure die NRJ eerder op touw zette tegen Fun Radio wegens manipulatie van de luistercijfers. De dancezender van M6 riep haar luisteraars in 2016 op te liegen over naar welke zender ze luisterden. Als gevolg hiervan steeg het marktaandeel van Fun Radio opeens significant.

Als gevolg hiervan besloot onderzoeksbureau Médiamétrie, verantwoordelijk voor het luisteronderzoek, Fun Radio tijdelijk uit de metingen te schrappen. NRJ eiste van Fun Radio zelfs een schadevergoeding van 22 miljoen euro. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten