Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 blijft marktleider

Ondanks dat Radio 538 haar overall marktleiderschap is kwijtgeraakt aan NPO Radio 2, blijft de commerciële radiozender stevig aan kop in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers door Radio.NL. Wel verloor 538 het afgelopen jaar terrein.

In de periode mei-juni 2018 scoorde Radio 538 in deze doelgroep een marktaandeel van 17,9%, zo blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Wel verliest het station 2%-punt ten opzichte van een jaar geleden.

Radio 2 voorbij aan Qmusic
NPO Radio 2 heeft de tweede positie verovert met 14,2%. Bijna 4%-punt hoger dan een jaar geleden. Alleen in de periode rondom de jaarlijkse Top 2000 stond Radio 2 bovenaan bij de doelgroep 20-49 jaar.

Vlak daarachter volgt Qmusic. Het afgelopen jaar was de zender, met uitzondering van de daling rondom de eindejaar periode, vrij stabiel vlak onder de 14%. Wel is de zender door de opmars van radio 2 een positie gedaald.

Sky Radio daarentegen scoorde in aanloop naar de kerst juist haar hoogste marktaandeel in de doelgroep 20-49: 11,1%. Momenteel is het met 9,2% een half procentpunt lager dan dezelfde periode in 2017.

Naast Radio 2 mag ook Radio 10 zich winnaar noemen in deze doelgroep. Van 5,9% vorig jaar naar 7,7% nu, met een piek van 8,1% begin dit jaar. Ook het overall marktaandeel tikte toen een nieuw record aan voor de zender.

3FM, Veronica en Radio 1 dalen
Geheel in lijn met de overall cijfers, daalde NPO 3FM ook in de doelgroep 20-49 fors. Het marktaandeel ging met 2,%-punt onderuit naar 5,5% nu. Radio Veronica zag haar marktaandeel in deze doelgroep eind vorig jaar eerst stijgen, maar is inmiddels gedaald naar 5%. Dat zal ongetwijfeld niet de bedoeling zijn geweest aan de Bergweg te Hilversum. Ook NPO Radio 1 daalde bij deze doelgroep.

100% NL herstelde zich de afgelopen maanden van haar ‘feestdagendip’ en scoort met 3,&% nagenoeg hetzelfde marktaandeel als een jaar geleden. Slam daalde licht, maar vertoont de laatste metingen wel weer een herstel in de doelgroep 20-49 jaar. [Radiowereld.NL]