Zoek
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers België: Nieuw luistercijfersrecord voor Joe

Joe scoort haar hoogste marktaandeel in haar negenjarig bestaan. Dit blijkt uit de nieuwe luistercijfers die donderdag zijn gepubliceerd. VRT Radio 2 blijft echter nog stevig aan kop in Vlaanderen, terwijl Nostalgie voor het eerst de koppositie in Wallonië heeft veroverd.

Luistercijfers België: Nieuw luistercijfersrecord voor Joe Donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers.

Sinds dit jaar gaan de cijfers door onder de naam CIM RAM (Radio Audience Measurement) en worden ze zes keer per jaar gepubliceerd in plaats van drie keer. De tweede golf van dit jaar bevat de cijfers over de periode maart tot en met juni.

Radio 2 blijft het populairst
Wederom blijft VRT Radio 2 hoog en droog aan kop. De familiezender van de publieke omroep met veel Vlaamse muziek steeg naar  31,2% marktaandeel.

Q verslaat StuBru nu ook bij 18-44
Qmusic zag opnieuw haar marktaandeel stijgen. Met 12,6% heeft de hitzender haar voorsprong op Studio Brussel flink vergroot. De alternatieve jongerenzender van de VRT daalde namelijk opnieuw en verloor dit keer 0,6%-punt. Daarnaast heeft Qmusic met 21,1% marktaandeel de koppositie bij de doelgroep 18-44 jaar overgenomen van Studio Brussel. Mede dankzij de vernieuwde ochtendshow, die begin van het jaar geïntroduceerd werd, heeft het station de stijgende lijn weer weten te vinden.

Meer jongeren luisteren naar MNM
In de doelgroep 12+ scoort Studio Brussel nu nog maar 10,6% marktaandeel en voelt het de hete adem van zusterstation MNM in de nek. De hitzender van de VRT steeg, mede dankzij Marathonradio, naar 10,3%.

Els van de Sijpe, manager radio bij de VRT, over de goede prestaties van MNM: “MNM bereikte nog nooit zo veel jongeren, bij luisteraars tussen 12 en 24 is het marktaandeel verder gestegen naar ruim 31 procent. Met een actie als Marathonradio heeft MNM ook echt impact op deze groep. Dat weten we uit onderzoek van onze VRT-studiedienst: Een derde van alle studenten in Vlaanderen voelde zich door MNM echt gesteund door Marathonradio in de blokperiode.

Nieuw record voor Joe
Bij Medialaan in Vilvoorde was er reden voor gebak. Niet alleen vanwege de sterke prestaties van Qmusic, maar ook de uitstekende cijfers van Joe. De classic hitszender scoort zelfs met 9,3% haar hoogste cijfers in haar bestaan.

An Caers, directeur radio bij Medialaan, is dan ook blij: “We zetten met onze radiozenders een mooi resultaat neer. Het is een bevestiging van de koers die we varen met Qmusic en Joe.

Verlies was er dit keer voor Nostalgie, VRT Radio 1 en Klara. Alle drie de zenders zagen hun winst van de vorige meting als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België heeft Radio Nostalgie voor het eerst de koppositie veroverd. Het marktaandeel van de classic hitszender steeg met 1,8%-punt naar 14,9% marktaandeel. Geen record, maar dit keer dus wel genoeg voor de felbegeerde nummer 1 positie.

RTBF VivaCité, het station met veel regionale informatie en chansons, blijft tweede en steeg door naar 14,5%. Contact duikelde van de eerste naar de derde plaats. Winst was er ook voor Bel RTL en Classic 21. [Radiowereld.NL]