Bij Qmusic vond donderdag de eerste editie van de ‘Q-Summer School’ plaats, waar mediaprofessionals colleges kregen van bekende namen uit de radiobranche. Volgens Johan Spaander van Qmusic blijft radio een magisch medium, dat veel meer is dan droge cijfers over bereik en contactfrequenties uit analyseprogramma’s.
Radio is alive & kicking en brengt merken die daar slim gebruik van maken dichter bij de consument dan een abricampagne, online video, social media post of print advertentie. Radio is positief en kan inspelen op emoties. Maar onbekend maakt onbemind. Daarom werd volgens de radiozender de Q-Summer School in het leven geroepen.
Professionals inspireren
Diverse professionals uit de branche lieten tijdens deze middag zien wat radio geschikt maakt om een brede doelgroep te bereiken en te raken. Zo gaf radiospecialist Iwan Reuvekamp een inkijkje in het werk van programmamakers en deejays.
Shirley van Stappershoef – dit jaar genomineerd voor een MOAward voor Onderzoekster van het Jaar – vertelde aan de hand van research resultaten over het effect van emotie op kennis, houding en gedrag.
Creative Director Zwier Veldhoen ging dieper in op creatie van commercials en Yoka van de Paverd presenteerde vanuit Mindshare aan de hand van onderzoek het effect van radio op je merk.
Johan Spaander: “Met creatieve radio kun je mensen echt raken“, stelt hij. “We merken dat er op creatievlak steeds meer gebeurt, maar ook op het gebied van planning is veel meer mogelijk dan men denkt.
Het moment van de dag is bijvoorbeeld ontzettend belangrijk voor de boodschap en toon, want in de ochtend zit je in een totaal andere gemoedstoestand dan wanneer je ’s middags naar huis rijdt. Een slimme planner maakt daar gebruik van. Dit is één van de voorbeelden die we uitgelicht hebben tijdens de Q-Summer School.” [Radiowereld.NL]