Washington DC was één van de weinige radiomarkten waar het classic hits format nog niet vertegenwoordigd was op FM. Woensdagmiddag is hier verandering in gekomen. Entercom heeft de popzender 94.7 Fresh FM (WIAD) vervangen door een nieuw station: 94.7 The Drive.
Met The Drive hoopt Entercom het succes van onder meer (W)CBS FM 101.1 in New York City en K-Earth 101 (KRTH) in Los Angeles te kunnen evenaren. Beide stations staan momenteel tweede in hun radiomarkt. Maar ook in andere radiomarkten is classic hits momenteel uiterst succesvol.
Classic hits na bijna 10 jaar weer terug op FM
Washington heeft met The Drive voor het eerst in bijna 10 jaar weer een station dat zich hoofdzakelijk richt op pop en rock van minstens 25 jaar oud. Big 100.3 (WBIG) schoof immers in 2009 meer op naar classic rock, terwijl True Oldies 105.9 (WJZW) in 2009 na anderhalf jaar al weer uit de ether verdween.
Door de komst van The Drive is na 9,5 jaar de stekker getrokken uit de popzender (Hot AC) 94.7 Fresh FM. Lange tijd scoorde dit station redelijke luistercijfers. Maar de terugkeer van Mix 107.3 (WRQX) heeft ervoor gezorgd dat het marktaandeel de afgelopen twee jaar is gedaald. Fresh was inmiddels zelfs voorbij gestreefd door Mix. Fresh scoorde in september 2,6% marktaandeel tegenover 4,1% voor Mix.
Bitter zoet
De eerste tekenen dat er wat ging veranderen bij Fresh kwamen dinsdagochtend toen bekend werd dat diverse deejays hun spullen konden pakken.
Nadat middagdeejay Darik Kristofer kort voor 17 uur de luisteraars van Fresh had bedankt en “Bitter sweet sympfony” van The Verve draaide, was het tijd om het nieuwe format te onthullen. Na een collage van quotes uit kinderfilms en fragmenten van jaren ’80 hits te hebben gedraaid, ging The Drive officieel van start met “Let’s go crazy” van Prince.
Andere platen die The Drive het eerste uur draaide waren Simple Minds met “Don’t you forget about me”, Yes met “Owner of A lonely heart”, Michael Jackson met “Wanna be starting something” en Duran Duran met “Hungry like the wolf”.
Luister hier naar de ‘format flip’ van Fresh naar The Drive
Bouwen aan een nieuw station
Voorlopig draait The Drive non-stop muziek, maar niet geheel reclamevrij. Wel is de hoeveelheid reclame beperkt tot 8 minuten per uur. Dit is ongeveer de helft van wat andere muziekstations per uur aan reclame brengen. De komende maanden wordt gezocht naar deejays voor het station.
Wie zich overigens afvraagt waar de callsigns WIAD vandaan komen: het staat voor Washington International Airport Dulles, één van de luchthavens in de buurt van de stad. [Radiowereld.NL]