Het binnenhalen van Gerard Ekdom als nieuwe ochtenddeejay heeft Radio 10 geen windeieren gelegd. Twee metingen tijd is het marktaandeel in de ochtend gestegen met 1,6%-punt. Ook de nieuwe ochtendshow van Qmusic met Mattie Valk en Marieke Elsinga kende een goede start.
Sinds Edwin Evers zijn vertrek bij Radio 538 heeft aangekondigd is er een record aantal nieuwe ochtendshows gestart.
NPO Radio 2 opende de dans in juli, gevolgd door Sublime en Radio 10 in augustus en Qmusic en NPO 3FM in september. Hoogste tijd voor een eerste voorzichtige tussenbalans.
Ekdom in de Morgen
De eerste klap is een daalder waard. Dat lijkt zeker voor Radio 10 te gelden. Gerard Ekdom begon in de laatste week van augustus al bij zijn nieuwe werkgever en dat leverde mede in de vorige meting (juli-augustus) al een spectaculaire stijging op van 1,3%-punt naar 8,6%.
De afgelopen meting (augustus-september) steeg het marktaandeel door naar 8,9%, wat goed is voor de vijfde plaats in de ochtend. Van de acht gemeten weken was Ekdom er alleen de laatste vijf te horen.
Mattie & Marieke
Mattie en Marieke begonnen op Qmusic in de eerste week van september. Dit resulteerde in een stijging van een half procentpunt. Tussen 6 en 9 uur scoort Qmusic nu 9,2% marktaandeel, wat goed is voor de vierde plaats. En dat terwijl de nieuwe ochtendshow pas in vier van de acht gemeten weken op zender was. Daarmee is deze ochtendshow al een groter succes dan voorganger ‘Mattie, Fien & Igmar.’
Sanders Vriendenteam
Het marktaandeel van 3FM in de ochtend bleef vrijwel stabiel op 3,5%. Hierin zitten nog vier weken Domien Verschuuren, die naar de middag van Qmusic is verhuisd, en vier weken van zijn opvolger Sander Hoogendoorn.
Jan-Willem Start Op
Het wegkapen van Gerard Ekdom bij NPO Radio 2 heeft zijn effect gehad. Sinds zijn vertrek is het marktaandeel in de ochtend gedaald. Waar Ekdom in zijn laatste volledige meting (mei-juni) nog goed was voor 14,3%, zijn zijn opvolgers Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nu goed voor 11,5%. Lichtpuntje is dat het marktaandeel de afgelopen meting stabiel was. ‘Jan-Willem Start Op’ staat nu op de derde plaats.
Sublime Sunrise
Sander de Heer startte begin augustus in de ochtend op Sublime. Het marktaandeel bedraagt nu 0,4%. Dit is iets lager dan afgelopen zomer, maar gelijk aan een jaar geleden.
Evers blijft koning
Ondanks het geweld van de nieuwe ochtendshows blijft Edwin Evers koning van de ochtend. Het ochtendprogramma van Radio 538 was de afgelopen meting goed voor 17% marktaandeel. En dat was zelfs nog een stijging van 0,8%-punt. Bovendien scoort ‘Evers Staat Op’ 2,3%-punt beter dan een jaar geleden.
Jurgen van den Berg staat met zijn ‘Radio 1 Journaal’ nu tweede met 12% marktaandeel. Dit is vrijwel gelijk als een jaar geleden. Giel Beelen scoort op Veronica nu 3,5% marktaandeel. Lichtpuntje is dat dit iets hoger is dan het ‘overall’ marktaandeel van de zender. Ook Sky radio heeft het lastig en verloor de afgelopen maand bijna een procentpunt en scoort nu 5,7% marktaandeel. Dit is ruim 2,5%-punt lager dan het overall marktaandeel.
Jeroen van Inkel op NPO radio 5 is goed voor 2,2% marktaandeel. Afgelopen zomer was dit nog 2,4%.
20-49 Jaar
Op de vraag of Edwin Evers nog relevant is bij de voor adverteerders belangrijke doelgroep 20-49 jaar is het antwoord volmondig ja. De deejay vermorzelt met een marktaandeel van 23,9% de concurrentie. Bijna 1 op de 4 radioluisteraars in deze doelgroep stemt af op Evers. Wel is het een daling van bijna een procentpunt ten opzichte van een maand eerder, maar hoger dan een jaar geleden.
Die procentpunt lijkt naar Qmusic te zijn gegaan. Mattie en Marieke nemen hier namelijk de tweede plaats in met 13,2%. NPO radio 2 sluit aan op de derde plek met 12,4%, een daling van 0,3%-punt.
Radio 10 maakt ook grote stappen vooruit en staat nu met 9,9%-punt derde, een stijging van ruim 2%-punt in twee maanden tijd en een verdubbeling ten opzichte van een jaar geleden. Sky Radio en 3FM volgen op ruime afstand met respectievelijk 6,4 en 6,3% marktaandeel. Voor Sky betekende dit een daling, voor 3FM een lichte stijging.
In de doelgroep 20-49 jaar maakte de Veronica ochtendshow wel een flinke stap naar omhoog. Het marktaandeel steeg met ruim een procentpunt naar 5,1%. Hierdoor is Giel zijn oude nieuwslezer Jurgen van de Berg op NPO Radio 1 weer voorbij (4,7%). [Radiowereld.NL]