Als het aan Talpa Radio ligt, blijft Radio 538 ook in de toekomst de populairste radiozender bij de doelgroep 20-49 jaar. Dit zegt radiodirecteur Marc Adriani in het AD. Het komend jaar wordt spannend voor de radiozender nu Evers gaat stoppen met de ochtendshow.
Het stoppen van Evers grijpt Talpa Radio gelijk aan om 538 wat verder te verjongen. En dat zal ongetwijfeld, in eerste instantie zeker, luisteraars gaan kosten.
Momenteel is Radio 538 met 18,2% de onbetwiste marktleider bij de doelgroep 20-49 jaar, maar rivaal Qmusic komt steeds dichterbij. Inzoomend op de doelgroep 20-34 jaar is het verschil zelfs minder dan een half procentpunt.
Frank Dane past in deze strategie
Hoe 538 de koppositie bij jongeren wil behouden wil Talpa niet kwijt: “Radio 538 is de nummer 1 van Nederland in 20-49 jaar en we gaan er alles aan doen om die positie te behouden. De nieuwe ochtendshow met Frank Dane past in die strategie’’, aldus Adriani in het AD.
Volgens Adriani is er geen betere opvolger voor de ochtend van 538 dan Dane. Iets wat ook Evers eerder al liet doorschemeren. “De ingrediënten blijven muziek, een hoop lol en niet te vergeten het laatste nieuws”, aldus de radiodirecteur.
Al voegt hij toe dat er ongetwijfeld mensen Evers gaan missen, maar stelt dat er binnen Talpa Radio volop alternatieven zijn. Daarmee doelt hij op Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica.
Overigens heeft Evers de lat flink hoog gelegd voor zijn opvolger. Uit luistercijfers in de ochtend, die Radio.NL deze week publiceerde, blijkt dat Evers een marktaandeel van 17,9% scoort. In de doelgroep 20-49 jaar is dit zelfs ruim 25%, wat betekent dat 1 op de 4 radioluisteraars tussen de 20 en 49 jaar in de ochtend afstemt op de ochtendshow van 538.
Edwin Evers neemt op vrijdag 21 december afscheid van de ochtend op 538 met een 12 uur durende marathonuitzending. [Radiowereld.NL]
Foto: screenshot.