Zo groeide de Radio 2 Top 2000 uit tot luistercijferkanon

De 20e editie van de Top 2000 op NPO Radio 2 zorgde voor een luistercijfersrecord voor de landelijke publieke zender. Met 17,7% werd de concurrentie letterlijk vermorzeld. Dat was 20 jaar geleden wel anders. Radio.NL dook daarom in 20 jaar luistercijfers van de Top 2000.

Zo groeide de Radio 2 Top 2000 uit tot luistercijferkanon De allereerste Top 2000 in 1999 uitgezonden door Radio 2. Het was een experiment om de overgang naar het nieuwe millennium te vieren. De lijst begon toen nog op tweede kerstdag om middernacht.

Hoewel de lijst vanaf begin een succes was bij de luisteraars, werden de luistercijfers van nu de eerste jaren bij lange na nog niet gehaald. Dit blijkt uit een analyse van de luistercijfers van de periode december-januari van de afgelopen 20 jaar.

In de periode december 1999-januari 2000 scoorde Radio 2 een marktaandeel van 9,4%, wat ongeveer een procentpunt hoger was dan de rest van het jaar. Sky Radio voerde toen, net als de rest van het jaar, de lijst aan met 16,3%, gevolgd door 3FM met 13,7%.

Voor het eerst marktleider
De jaren daarop groeiden de luistercijfers van de Top 2000 gestaag. Tijdens de 2003 editie was Radio 2 goed voor 13,1% marktaandeel en was de zender voor het eerst marktleider rond de feestdagen. De Top 2000 bereikte toen al een slordige 4 miljoen mensen.

De jaren daarna werd de Top 2000 steeds verder uitgebouwd. Zo begint sinds 2009 de lijst een dag eerder, namelijk op eerste kerstdag. Voordeel is dat de lijst hierdoor een dag langer meetelt voor de luistercijfers. Een jaar later opende het Top 2000 Café voor het eerst haar deuren in Beeld en Geluid in Hilversum. Ook kreeg de lijst een plek op één van de digitale themakanalen op tv.

De luistercijfers van NPO Radio 2 schommelden tot en met de 2014 editie rond de 12 a 13% maktaandeel gedurende de december/januari metingen. De 2006 editie zorgde echter voor een piek van 14,5%.

Vanaf 2015 zit de lijst steevast in de lift en worden keer op keer records verbroken met 17,7% in het afgelopen jaar. En dat te bedenken dat de luistercijfers een gemiddelde over twee maanden is, waarbij de Top 2000 slechts acht dagen meetelt. Waarschijnlijk is het marktaandeel gedurende deze acht dagen torenhoog. Het bereik van de lijst steeg tot over de 11 miljoen mensen.

Concurrentie
Ondanks dat de concurrentie niet in de buurt komt van de cijfers van de Top 2000 is het toch interessant om te zien wat de ontwikkelingen hier zijn.

Sky Radio zag haar marktaandeel tussen 1999 en 2004 gestaag dalen en scoort rond de feestdagen een slordige 10% marktaandeel. Dat is overigens hoger dan de rest van het jaar. Sky profiteert vooral in de aanloop naar de kerstdagen door het uitzenden van veel kerstmuziek.

Ook Radio 538, die de afgelopen jaren het grootste deel van het jaar marktleider is, scoort rond de 10% marktaandeel. Dit is iets lager dan de rest van het jaar.

Bij 3FM is vanaf 1999 een daling te zien (foto onder). Dit was inherent aan de algemene daling van het marktaandeel van de publieke popzender door de toegenomen concurrentie van commerciële radio. Door de komst van Serious Request in 2004 steeg het marktaandeel weer gestaag met de piek in 2012, toen een 3FM in de periode december/januari 12,1% marktaandeel scoorde. Tijdens deze editie werd ook het hoogste geldbedrag ooit opgehaald. Daarna is het marktaandeel fors gedaald.

Qmusic schommelde de afgelopen jaren qua cijfers rond de feestdagen, al scoort de zender sinds 2015 steevast boven de 7%. Bij Radio 10 is goed te zien dat de zender in 2014 terug op FM kwam. Vooral de laatste twee jaar weet het station, mede door de Top 4000, fors aan luisteraars te winnen en vecht het samen met 538 en Sky om de tweede positie. [Radiowereld.NL]