Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers België: Forse tik voor Qmusic en StuBru

Qmusic en Studio Brussel hebben hun marktaandeel flink zien dalen. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die dinsdag zijn gepubliceerd. Radio 2 blijft de grootste zender in Vlaanderen, terwijl Nostalgie nummer 1 blijft in Wallonië.

Luistercijfers België: Forse tik voor Qmusic en StuBru De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten de periode november 2019 tot en met februari 2020, dus nog van voor de coronacrisis.

In tegenstelling tot in Nederland worden de luistercijfers in België maar zes keer per jaar gerapporteerd. Dat is overigens al een hele verbetering, want voor 2018 verschenen de cijfers maar drie keer per jaar.

Elke meting bevat nu een periode van vier maanden, waarvan twee maanden overlap met de vorige meting.

Het zijn de voorlopig laatste luistercijfers die verschijnen in België. Doordat het land ‘op slot’ zit door de coronacrisis, is het meten van luistercijfers stil komen te liggen.

VRT Radio 2 blijft veruit de populairste zender. Het station deed er nog eens een klein schepje bovenop en scoort nu 30,8% marktaandeel.

Q flink omlaag
Fors verlies was er deze meting wederom voor Qmusic. Want waar haar zusje in Nederland steeds beter presteert, gaat het in Vlaanderen momenteel flink bergafwaarts. Dit keer daalde het marktaandeel met bijna 2%-punt naar 10,5%. Bovendien voelt Q nu de hete adem van publieke concurrent MNM in de nek. De hitzender van de VRT maakt haar verlies van de vorige meting weer goed en scoort nu 10,2% marktaandeel.

Ook studio Brussel kreeg een flinke klap. Hier ging het marktaandeel met 1,1%-punt omlaag naar 9,5%. Verlies was er eveneens voor Joe. De classic hitszender daalde met 0,6%-punt naar 8,4%.

Nostalgie, de concurrent van Joe, daarentegen steeg met 1,1%-punt naar 7,4%. Een mooi resultaat voor de zender die binnenkort versterking krijgt van Leen Demaré, die door Joe aan de kant werd geschoven. Radio 1 kan eveneens terugkijken op een uitstekende winter en zag voor de tweede meting op een rij het marktaandeel flink stijgen.

Topradio is nu met 1% marktaandeel de best beluisterde commerciële netwerkradio. VBRO, dat sinds kort door het leven gaat als BNL, is goed voor 0,8%. NRJ blijft laag met 0,3%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België doet Nostalgie er een flinke schep bovenop en noteert nu 16,7% marktaandeel. Dat is overigens net geen nieuw record, want afgelopen zomer scoorde Nostalgie 17,1%.

Verlies was er voor zowel het publieke VivaCité als voor Contact en Bel RTL. Daarbij kreeg Contact de hardste klap. Hier ging het marktaandeel met 1,75-punt omlaag naar 11,8%. Goede zaken daarentegen deed concurrent NRJ. Hier steeg met marktaandeel met 1,1%-punt naar 7,2%. [Radiowereld.NL]