Talpa radiobaas overtuigd dat 538 weer 1 bij 20-49 jaar kan worden

Marc Adriani, directeur radio bij Talpa Network, is ervan overtuigd dat Radio 538 weer marktleider kan worden bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit stelt hij in een interview met Adformatie. Radio 538 kreeg een flinke tik tijdens de coronacrisis.

Talpa radiobaas overtuigd dat 538 weer 1 bij 20-49 jaar kan worden Na het instellen van de intelligente lockdown werd Radio 538 door Qmusic onttroond als marktleider bij de doelgroep 20-49.

Daarnaast zag Radio 538 het marktaandeel en weekbereik in eerste instantie fors kelderen.

Veranderde luisterplek
Toen in maart massaal werd thuis gewerkt en de files verdwenen, veranderde de luisterplek ook”, zo stelt Adriani in Adformatie. “Van die luisterplekverandering heeft Radio 538 een knauw gehad.

Daarmee bevestigt hij de eerdere analyse van Radio.NL. 538 Was traditioneel namelijk uitermate sterk in de auto en op het werk.

Maar ook de langdurige afwezigheid van Coen Swijnenberg in de ‘Coen & Sander Show’ door een burn-out had invloed op de luistercijfers. “Daar is hij gelukkig van hersteld en ze zijn weer herenigd.”

Top-of-mind
Tevens stelt Adriani dat 538 commercieel gezien een flinke klap had gekregen, waardoor de marketinguitgaven teruggebracht werden. “We hebben relatief weinig van ons kunnen laten horen in die periode en je moet als radiozender top-of-mind blijven.”

Inmiddels is Radio 538 zich weer aan het herstellen van de coronadip. De luistercijfers zijn weer hoger dan in de periode maart / april 2020 toen zowel het marktaandeel als weekbereik haar dieptepunt bereikte. Daarnaast heeft het station de programmering aangepast door onder andere Wietze de Jager een dagelijks lunchprogramma te geven. “Op die manier versterken we de dagprogrammering van Radio 538, die tijdens de coronacrisis nog belangrijker geworden is.

Doordat  het weekbereik weer is toegenomen en de reclame-inkomsten weer stijgen, is ook de marketingmachine van 538 weer aangezet. Afgelopen zomer is het station gestart met de campagne ‘Mis niks, hoor alles’ die in september ondersteund werd met een uitgebreide outdoorcampagne.

Volgens Adriani gaat het dan ook weer goedkomen met de radiozender. “Ik ben ervan overtuigd dat we straks de koppositie in 20-49 weer kunnen terugpakken.” [Radiowereld.NL]