Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 blijft het populairst

Ondanks dat Radio 538 haar overall marktleiderschap is kwijtgeraakt aan NPO Radio 2 en het vertrek van Evers, blijft de commerciële radiozender aan kop in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar. Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers door Radio.NL.

Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 blijft het populairst In de periode maart-april 2019 scoorde Radio 538 in deze doelgroep een marktaandeel van 16,9%, zo blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Wel verliest 538 ten opzichte van een jaar geleden 1,2%-punt. Maar de afgelopen vier metingen steeg het station weer gestaag nadat het station een dieptepunt van 15,8% in de periode november-december 2018 had bereikt.

Tweede plaats blijft in handen van Qmusic. De radiozender scoort nu 14,2% marktaandeel bij de groep 20-49. Dit is 0,8%-punt hoger dan een jaar geleden, maar de laatste twee metingen is er dalende lijn te zien.

Daling NPO Radio 2
NPO Radio 2 sluit aan op de derde plaats met 13,3%. En dat is opvallend genoeg 1,2%-punt lager dan een jaar geleden, ondanks dat het overall marktaandeel (10+) juist gestegen is ten opzichte van een jaar geleden.

Radio 10 noteert nu 11,2% marktaandeel. Een daling ten opzichte voorgaande metingen, maar nog altijd bijna 3%-punt hoger dan een jaar geleden. Ook Sky Radio doet het met 9,5%-punt beter dan een jaar geleden (+0,4%-punt) al is hier de afgelopen metingen een daling te zien.

Radio Veronica is voor de tweede meting op een rij stabiel, terwijl 3FM daalt naar het niveau van begin dit jaar.

Overigens is Talpa Networks behoorlijk dominant bij de doelgroep 20-49 jaar. 538, Sky, 10 en Veronica scoren een gezamenlijk marktaandeel van maar liefst 42.3%. De NPO blijft met haar vijf radiozenders hangen op 21,1%. [Radiowereld.NL]