De strijd om de luisteraars tussen 20 en 49 jaar, de belangrijkste groep voor adverteerders, gaat in alle hevigheid door. 538 Is al jaren lang marktleider bij deze groep, maar lijkt deze positie kwijt te raken aan Qmusic. Voor het eerst scoren beide zenders vrijwel gelijk bij deze doelgroep.
In de augustus-september 2019 scoorde Radio 538 in deze doelgroep een marktaandeel van 15,9%, zo blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
Dit is een daling van een half procentpunt ten opzichte van de vorige meting.
Qmusic blijft deze meting stabiel met 15,8%, waardoor de twee stations nu op vrijwel gelijke hoogte staan.
De verschillen ten opzichte van een jaar geleden zijn echter groot. Radio 538 daalde maar liefst 1,5%-punt, terwijl Qmusic 0,9%-punt steeg. Het hevig adverteren van Qmusic in bushokjes, langs snelwegen, op stations en bij tankstations begint dus z’n vruchten af te werpen.
Opvallend is dat NPO Radio 2 voor het eerst in maanden weer eens terrein winst bij de doelgroep 20-49 jaar. Dit keer werd een plus genoteerd van een vol procentpunt en sluit de zender met 13,4% aan op de derde plaats. Een jaar geleden was dit nog 1,6%-punt minder.
Ook Sky Radio schoot deze meting omhoog met 0,8%-punt naar 9,3%, een half procentpunt hoger dan een jaar geleden. Radio 10 blijft deze meting gelijk op 11,3%, maar stijgt wel 1,8%-punt ten opzichte van een jaar geleden. [Radiowereld.NL]