Marc Adriani kan er niet echt wakker van liggen dat NPO Radio 2 al het hele jaar marktleider is bij de luistercijfers 10+ en Radio 538 voorbij is. Voor Talpa zijn de cijfers 20-49 jaar veel belangrijker. “We zijn namelijk een commercieel bedrijf”, zo vertelde hij donderdagochtend op BNR.
“We willen een gezond model hebben waar me met adverteerders een zo groot mogelijke markt hebben”, verklaart Adriani, directeur radio bij Talpa Network, op BNR.
“Dan is voor ons 20-49 het belangrijkste. En kijk je dan bijvoorbeeld naar Radio 2, dan is Radio 538 twee keer zo groot bij de groep 20-29. Dat is een commercieel aantrekkelijke groep en daar moeten wij het van hebben.”
Wel vult Adriani aan dat Radio 2 bij de leeftijdscategorie 30-40 ongeveer net zo groot als Radio 538. “Maar vanaf 50+ zijn zij leading. Daar ligt de nadruk op een wat oudere doelgroep dan 538.”
Portfolio spel
Maar Radio 538 heeft ook bij de doelgroep 20-49 jaar moeten inleveren. “We weten ook dat Radio 538 het wat moeilijker zou krijgen.” Daarmee doelt Adriani op het vertrek van Edwin Evers.
“Maar we spelen het portfolio spel. We hebben Radio 10, Radio Veronica, 538 en Sky. Die vier zenders moeten een zo groot mogelijk deel van de markt pakken. En daar pakken we momenteel 41,7% (20-49). Dat is meer dan een jaar geleden, dus we zijn op koers.
Het verlies van Radio 538 is dus goed gemaakt door andere stations van Talpa, zoals Radio 10 waar Gerard Ekdom nu de ochtend doet. “En we merken dat dat programma als een speer gaat. Het blijft maar groeien.”
Verschuiving
Vooralsnog blijft 20-49 jaar de voor adverteerders belangrijke doelgroep, maar Adriani verwacht dat dit op termijn gaat veranderen. “Nederland vergrijst. We merken gewoon dat adverteerders zich heel erg focussen op 20-49 en daarmee wij ook. Maar eigenlijk is dat best raar. Mijn verwachting is toch wel dat dit bij de reclamebureaus gaat veranderen. Dat zij zullen denken van hé, die groep van 50-60 jaar is ook super interessant. Dus laten we dat oprekken.” [Radiowereld.NL]
Foto: BNN VARA