Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 slaat aanval Qmusic af

Radio 538 heeft haar koppositie bij de doelgroep 20-49 jaar, de belangrijkste groep voor adverteerders, voorlopig veilig gesteld. Waar Qmusic vorige meting de marktleider nog leek te gaan inhalen, heeft 538 nu weer afstand genomen.

Luistercijfers 20-49 jaar: Radio 538 slaat aanval Qmusic af In de september-oktober 2019 scoorde Radio 538 in deze doelgroep een marktaandeel van 16,8%, zo blijkt uit cijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

Dit is een stijging van bijna een procentpunt ten opzichte van de vorige meting.

Qmusic scoort voor de derde meting op een rij 15,8% marktaandeel, waardoor de afstand tot 538 is toegenomen van 0,1%-punt tot 1,0%-punt. Waar het marktleiderschap vorige maand nog in zicht was bij Qmusic, kijkt de zender nu weer tegen een flinke achterstand aan.

De verschillen ten opzichte van een jaar geleden zijn echter groot. Radio 538 daalde maar liefst 1,4%-punt, terwijl Qmusic1,0%-punt steeg.

NPO Radio 2 zit ook weer flink in de lift bij de doelgroep 20-49 jaar. Deze meting steeg het marktaandeel opnieuw met een vol procentpunt naar 14,4%. Ten opzichte van een jaar geleden is de stijging 2,2%-punt.

Sky Radio / Radio 10
Sky Radio blijft gelijk op 9,4% marktaandeel, maar stijgt wel met 0,6%-punt ten opzichte van een jaar geleden. Radio 10 daalde deze meting met bijna een procentpunt naar 10,4% en is daarmee op vrijwel hetzelfde niveau als een jaar geleden.

Veronica
Veronica daalt met 0,6%-punt naar 4,6%. Dit is een half procentpunt lager dan een jaar geleden.

NPO 3FM
Ook NPO 3FM noteerde weer een fors verlies en daalde eveneens met 0,6%-punt naar 3,3%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een daling van 1,3%-punt.

Voor 3FM zijn het de laagste cijfers in haar ruim 50-jarig bestaan. Bovendien is de publieke jongerenzender van de NPO nu voorbij gestreefd door 100% NL. [Radiowereld.NL]