Zoeken
Sluit dit zoekvak.

iHeart Media vervangt radiomakers door ‘kunstmatige intelligentie’

Terwijl de Amerikaanse radiowereld nog nabeeft van de forse saneringsronde bij iHeart media, waarbij honderden radiomakers op straat werden gezet, is de vraag hoe de grootste aanbieder van commerciële radio in de VS haar stations nu gaat opzetten. Het toverwoord: ‘kunstmatige intelligentie’.

iHeart Media vervangt radiomakers door ‘kunstmatige intelligentie’ Afgelopen week werden vele radiomakers van iHeart Media zonder pardon op straat gezet. Dat gebeurde in alle radiomarkten en zelfs bekende namen werden niet gespaard.

Zo mocht Mark Wallengren na 35 jaar bij de popzender KOST 103.5 in Los Angeles zijn spullen pakken. Zijn collega Ted Ziegenbusch onderging hetzelfde lot.

Een “bloedbad” noemt een ontslagen medewerker van iHeart Media de saneringsronde van afgelopen week. Geruchten gaan dat het totaal aantal ontslagen medewerkers inmiddels al is opgelopen tot 2500. Een ander vertelt dat zijn ontslaggesprek amper een minuut duurde. Zijn baas maakte zich eraf door een standaard verhaaltje van de directie voor te lezen.

iHeart Media heeft haar organisatie geherstructureerd en ingedeeld in nieuwe clusters. Daarnaast wordt meer ingezet op ‘kunstmatige intelligentie’, zoals het bedrijf de inzet van meer automatisering mooi verkoopt.

Meer automatisering
De inzet van meer automatisering is al langer aan de gang bij iHeart Media. Vooral in de kleinere radiomarkten worden radiostations al grotendeels gevuld met voicetracks van deejays uit grotere radiomarkten, almede met syndicated programma’s. Ook maken deze stations al gebruik van een landelijke playlistservice, ook wel de ‘Premium Choice music logs’ genoemd.

Nu gaat iHeart Media deze invulling doorzetten naar grotere radiomarkten. Daar was het altijd nog gebruikelijk dat de muziek door de stations zelf geprogrammeerd. Maar daar komt verandering in. Dit gaat op landelijk niveau gebeuren, waarbij programmaleiders nog wel suggesties mogen inbrengen voor hun zender.

Voorbereidingen al jaren bezig
Om dit te kunnen doen heeft iHeart Media en voorloper Clear Channel de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in kennis en techniek. Zo werd in 2006 al Radio Computing Services (RCS), bekend van muziek-scheduling programma ‘Selector, gekocht. Tevens is Mediabase, wat registreert op de radio in de VS en Canada gedraaid wordt, eigendom van iHeart Media.

Ook diensten als HitPredictor en RateTheMusic, die zich bezighouden met het testen van muziek, zijn onderdeel van iHeart Media.

Met behulp van de data van Mediabase, HitPredictor en RateTheMusic kan iHeart Media geautomatiseerd bepalen hoe hoog de rotatie van platen worden en dit middels G-Selector verwerken tot speellijsten voor de radiostations.

Maar RCS maakt niet alleen Selector. Ook het automatiseringsprogramma Zetta, vergelijkbaar met Omniplayer of Dalet, Zetta Cloud en Zetta2Go worden door dit bedrijf ontwikkeld. Deze software wordt inmiddels al door alle muziekstations van iHeart Media gebruikt, waardoor het betrekkelijk eenvoudig is om voicetracks op afstand tussen de muziek te plaatsen.

Voicetracks
In een live programma te maken op een radiozender in een grote markt, zullen deejays steeds meer ingezet worden om voicetracks in te spreken voor eigen en andere radiostations. Want waarom zou je een deejay vijf uur betalen voor een live programma, terwijl hij in dezelfde tijd ook voicetracks voor tig radiozenders kan inspreken? Geruchten gaan dat iHeart Media op termijn terug wil naar nog maar één live programma per zender.

Voicetracks zullen op maat gemaakt worden voor de stations in de grote stad, terwijl stations in de kleinere radiomarkten gebruik gaan maken van algemene voicetracks, waarbij de deejay geen stationsnaam noemt. Zelfs de artiestennieuwtjes en promoties die de deejays in hun programma’s moeten behandelen, worden in de toekomst centraal bepaald en tekstueel grotendeels uitgeschreven. [Radiowereld.NL]
Foto: Radio.NL

Gerelateerde berichten