De coronacrisis lijkt nauwelijks invloed te hebben gehad op de rangen en standen bij de luistercijfers in Vlaanderen. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische luistercijfers die vrijdag zijn gepubliceerd. In Wallonië zijn daarentegen wel enkele grote verschuivingen.
Bijna driekwart van de gegevens wordt namelijk verkregen door face-to-face interviews. Om in de toekomst te voorkomen dat de meting weer gestaakt moet worden, is CIM versneld overgestapt op een mobiel luisterdagboek.
De vrijdag gepubliceerde cijfers bevatten dan ook gegevens van de periode 1 januari tot 22 maart en de periode 1 mei tot 30 juni. Voor juli en augustus heeft CIM al aangekondigd dat er weer geen cijfers komen. Deze maanden zijn gebruikt voor de voorbereiding van het nieuwe “corona-proof” veldwerk bij de start van het nieuwe schooljaar.
In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Wel daalde de familiezender met bijna 2%-punt naar 29% marktaandeel. Dit is niets schokkends, want ook voor de coronacrisis waren deze schommelingen al regelmatig te zien.
Q blijft 2e voor MNM
Qmusic blijft de tweede zender van Vlaanderen met 10,5%. Desondanks wordt er achter de schermen hard gesleuteld om de zender weer verder omhoog te krijgen. Zo werd al bekendgemaakt dat er een nieuwe ochtend- en middagshow komt. Daarnaast werd oud-zenderbaas Erwin Deckers als consultant ingehuurd.
Vlak achter Qmusic volgt MNM, de hitzender van de VRT met 10,1%, gevolgd door Studio Brussel met 9,4%.
Nieuwshonger?
Opvallend is dat ook in Vlaanderen Radio 1 niet profiteerde van de informatiehonger door corona. Het marktaandeel daalde met 0,2%-punt naar 8,4%. Hierdoor is de informatiezender ingehaald door Joe. De classic hitszender noteert nu 8,6%, terwijl rivaal Nostalgie gelijk blijft met 7,4%.
Joe verlengt vanaf maandag de ochtendshow tot 10 uur, terwijl Nostalgie afgelopen maandag al aftrapte met een nieuwe programmering met Leen Demaré in de avond.
Grote winnaar deze meting is Klara. Het klassieke station steeg met bijna een procentpunt naar 2,7%.
Topradio is met 0,9% de grootste commerciële netwerkradio, terwijl VBRO/BNL volgt met 0,7%. NRJ Vlaanderen begint op stoom te komen en scoort 0,5% marktaandeel.
Wallonië
In tegenstelling tot Vlaanderen zijn er in het Franstalige gedeelte van België wel enkele opmerkelijke veranderingen. Zo verliest Nostalgie bijna 2%-punt marktaandeel. Desondanks blijft de classic hitszender het populairst met 14,9%
VivaCité blijft, ondanks een licht verlies, tweede met 14,0%. Contact steeg daarentegen licht en blijft daardoor derde met 12%.
Een flinke sprong naar boven maakte Classic21. De classic rockzender noteerde een plus van 0,9%-punt en scoort nu 11,3% marktaandeel. Een flinke tik daarentegen kreeg Bel RTL. De generalistische zender daalde met 1,4%-punt naar 9,8%.
De Walen stilden hun nieuwshonger vooral bij La Première. De informatiezender steeg met 1,5%-punt naar 7,3%. NRJ verloor daarentegen een half procentpunt. [Radiowereld.NL]