Qmusic blijft nummer 1 bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, maar de groei lijkt gestagneerd te zijn. Dit blijkt uit de cijfers over de periode maart / april 2021 van het NLO. Radio 10 is de grootste stijger en ook 100% NL deed goede zaken.
Met 19,1% marktaandeel staat Qmusic nog steeds hoog en droog aan kop. Wel lijkt de groei er momenteel uit te zijn.
Waar het marktaandeel vorige jaar vrijwel elke meting steevast grote stappen naar boven maakte, is er nu al twee metingen op een rij geen groei meer te zien.
Ten opzichte van een jaar geleden is de groei nog wel flink: 2,7%-punt. Wel moet hierbij vermeld worden dat deze cijfers zeer waarschijnlijk een optelling is van de landelijke Qmusic en de regionale versies ‘Qmusic Limburg’ en ‘Qmusic Non-stop Maximum Hits’ in de Randstad. De laatste twee doen namelijk niet mee als zelfstandig station aan de meting.
538 Stijgt licht, Radio 2 daalt
Radio 538 blijft de tweede plek in handen houden en groeit deze meting met 0,1%-punt naar 14,9%. Ten opzichte van een jaar geleden is dit een daling van 0,4%-punt. NPO Radio 2 verliest voor de derde meting op een rij terrein. Dit keer ging er 0,3%-punt vanaf es de landelijke publieke zender goed voor 12,8%. Een jaar geleden was dit nog 1,4%-punt hoger.
10 Schiet weer omhoog
Radio 10 (met deels Radio 10 Brabant erbij) is de grote winnaar deze meting. Het marktaandeel steeg deze meting met 0,8%-punt naar 10,7%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit echter een daling van een procentpunt.
In maart stond Radio 10 in het teken van de ‘80’s Top 810’. In april startte de zender met een nieuwe merkcampagne en optimaliseerde de weekendprogrammering.
Sky Radio blijft deze meting wederom gelijk met 8,1%. Een jaar geleden was dit nog 0,8%-punt hoger. Radio Veronica daalde deze meting met 0,2%-punt naar 4,9%, maar is stabiel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Talpa tevreden
Al met al tevreden gezichten dit keer bij Talpa. “We staan aan de vooravond van de heropening van de samenleving en dat is ook terug te zien in het luistergedrag en de cijfers”, analyseert Marc Adriani, directeur Radio bij Talpa.
“In deze meetperiode bereikte het medium radio ruim 13,2 miljoen Nederlanders, een groei van 300.000 luisteraars ten opzichte van vorig jaar, en ook online beluistering wint aan populariteit. Met onze zenders spelen we in op de actuele behoeftes van luisteraars. We blijven onze programmering en muziekdatabase optimaliseren voor de verschillende doelgroepen en bouwen stap voor stap op alle platforms verder.”
NPO 3FM daalde deze meting met 0,4%-punt naar 3,4% en ziet de winst van vorige meting daardoor weer verdampen. Ten opzichte van vorig jaar is een daling van 0,3%-punt te zien.
Flinke groei 100% NL
Bij 100% NL wordt er ook met tevredenheid naar de cijfers gekeken. Het radiostation steeg met een half procentpunt naar 4,1% en scoort daarmee de beste cijfers in de doelgroep 20-49 jaar in zeven jaar tijd. Ten opzichte van een jaar tijd is dit zelfs een stijging van een vol procentpunt. Zusterstation Slam daalt deze meting licht naar 2,6%, maar scoort wel beter dan een jaar geleden.
Kink noteert voor de derde meting op een rij 1,7% marktaandeel. [Radiowereld.NL]