Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Luistercijfers België: Fors verlies radiozenders VRT

De VRT heeft flink terrein verloren als het om radio gaat. Dit blijkt uit de nieuwe Belgische cijfers die vrijdag zijn gepubliceerd. De vijf grote publieke radiostations met FM zagen elk hun marktaandeel dalen. In het Franstalige gedeelte aast VivaCité op de koppositie.

Luistercijfers België: Fors verlies radiozenders VRT Het is voor het eerst in vier maanden tijd dat er weer nieuwe luistercijfers worden gepubliceerd in België.

De nieuwe CIM RAM luistercijfers bevatten gegevens van de periode 1 maart tot en met 30 juni 2021. In tegenstelling tot de twee metingen ervoor gaan de cijfers dus weer over vier maanden in plaats van zes.

In Vlaanderen blijft VRT Radio 2 veruit de populairste zender. Het marktaandeel van de familiezender daalde wel met bijna 1%-punt naar 29,0%, waarmee de winst van de vorige meting weer verdwenen is. Een vertrouwd beeld, want in het verleden waren deze schommelingen ook al te zien.

Opnieuw flinke stijging Qmusic
Qmusic heeft opnieuw goede zaken gedaan. Het marktraandeel steeg met maar liefst 1,7%-punt naar 12,0%. Ten opzichte van een jaar geleden is Q zelfs met 3%-punt gestegen.

Bij de doelgroep 18-44 jaar groeide Qmusic door van 22,1 naar 23,8%.

Zusterstation Joe zag het marktaandeel met 0,6%-punt dalen naar 9,2%, maar blijft wel de derde zender van Vlaanderen.

VRT-zenders omlaag
Daarachter volgt een hele batterij stations van de VRT die allen onderuit gingen. Studio Brussel verloor maar liefst 1,1%-punt nar noteert nu 8,0% marktaandeel. Radio 1 ging met 0,9%-punt omlaag en scoort nu 7,9% marktaandeel. Vlak daarachter volgt MNM met 7,7%. De publieke hitzender verloor eveneens 0,9%-punt marktaandeel. Ten opzichte van een jaar geleden is het verlies al een slordige 2,5%-punt.

Het totale marktaandeel van VRT-radio kelderde deze meting van 60,5 naar 56,4%. Het gemiddelde dagbereik van de omroep daalde voor het eerst in jaren tot onder de 50% en staat nu op 45,8%.

Ook Nostalgie Vlaanderen zag het marktaandeel opnieuw dalen. Dit keer met een half procentpunt naar 6,7%. Bij Klara ging er 0,6%-punt vanaf.

Topradio en Willy
Topradio is de grootste commerciële netwerkradio met 0,8% (-0,2%-punt), terwijl NRJ licht stijgt naar 0,3%. Willy is de grootste digitale radiozender met 1,2% marktaandeel, gevolgd door MNM Hits met 0,6%.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte van België blijft Nostalgie het populairst. Het marktaandeel steeg licht naar 14,2%. En dat is net genoeg om VivaCité van zich af te houden. Het regionale netwerk van de RTBF schoot met een half procentpunt omhoog naar 14,1%.

Radio Contact boekte wel flinke winst en steeg met 0,8%-punt naar 12,7% marktaandeel. Hiermee herovert de dolfijn de derde plek ten gunste van zusterstation Bel RTL, die 0,3%-punt verloor en nu op 12,4% marktaandeel staat.

Waar VivaCité goede zaken doet, krijgen Classic 21 en La Première een flinke tik. Classic 21 verliest 0,8%-punt en scoort nu 9,7%. Bij La Première ging er maar liefst 1,5%-punt vanaf waardoor de informatiezender nu goed is voor 6,5%. NRJ steeg na het forse verlies van de vorige meting weer iets. [RadioWereld.NL]