Net als in de meeste landen heeft corona ook voor een veranderd luistergedrag gezorgd in het Verenigd Koninkrijk. Dit blijkt uit de luistercijfers over het derde kwartaal van 2021 van RAJAR. Het zijn de eerste luistercijfers in meer dan een jaar tijd.
In het Verenigd Koninkrijk wordt nog steeds gebruik gemaakt van de papieren dagboekjes die luisteraars in moeten vullen.
Deze worden persoonlijk overhandigd van een medewerker van RAJAR Deze haalt de ingehaalde dagboeken ook weer op.
Maar door corona kon er geen huisbezoek plaatsvinden door RAJAR, waardoor dus ook een deel van de meetgegevens niet verzameld kon worden.
Om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen, is Rajar deels overgestapt op elektronisch meten van de cijfers. Hiervoor wordt de MediaCell gebruikt, die vanaf volgend jaar ook in Nederland wordt ingezet voor het meten van luistercijfers.
In de cijfers is goed te zien dat het luistergedrag flink veranderd is. Waar voor de coronapandemie een ochtendpiekbeluistering was te zien om 8 uur, is deze nu pas te zien om 10 uur. Als gevolg hiervan hebben ochtendshows veel minder luisteraars dan voor de pandemie. Wel bereikt radio nog steeds 89% van de populatie van 15 jaar en ouder.
Londen
In Londen blijft de BBC domineren met Radio 4 en Radio 2. De eerste verloor een procentpunt ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020, terwijl de laatste juist een procentpunt won.
De grote winnaars in Londen zijn, naast Radio 2, Classic FM, Heart, BBC Radio 1en Radio X die allen hun marktaandeel flink zagen groeien. LBC blijft de grootste commerciële zender in Londen. De grote verliezer naast Radio 4 was Kiss. Van Absolute Radio worden geen separate cijfers meer voor Londen gepubliceerd, aangezien de zender haar Londense FM-frequentie heeft afgegeven aan Greatest Hits Radio. Greatest Hits debuteert in de hoofdstad met 1,6% marktaandeel.
Nick Ferrari op LBC heeft met 873.000 luisteraars de meeste luisteraars van alle Londense stations. Dit zijn er bijna 70.000 meer dan begin 2020. LBC was ook de enige grote zender die luisteraars won in de ochtend.
Heart met Jamie Theakston en Amanda Holden is in Londen goed voor 734.000 luisteraars (-60.000), terwijl Capital met Roman Kemp, Siân Welby en Sonny Jay Muharrem een flinke klap kreeg en met 617.000 een slordige 164.000 luisteraars zag vertrekken.
Magic hield met Ronan Keting en Harriet Scott de schade beperkt en daalde met 4000 naar 606.000 luisteraars. Kiss trekt met Jordan Banjo en Perri Kiely 374.000 luisteraars. Dat zijn er 170.000 minder dan het vorige ochtendduo begin 2020 had.
Landelijk
Op landelijk niveau blijft BBC Radio 2 de populairste zender. De ochtendshow met Zoe Ball is nu goed voor 7,22 miljoen luisteraars, bijna 900.000 minder dan begin 2020. Ook Greg James op BBC radio 1 leverde in en heeft nu wekelijks 4,28 miljoen luisteraars.
Heart blijft het grootste commerciële netwerk met 5,2% marktaandeel. Smooth Radio volgt met 3,6% Capital trekt nu een landelijk marktaandeel van 2,9%, rivaal Kiss 2,3% en Magic 2,5%.
Heart heeft ook de grootste commerciële ochtendshow. Wekelijks stemmen er 4,06 miljoen luisteraars af op Theakston en Holden. Capital Breakfast is nu goed voor 2,83 miljoen luisteraars per week, terwijl Absolute Radio er nu 2,15 miljoen heeft. Chris Evans op Virgin is nu goed voor 985.000 wekelijkse luisteraars, terwijl Chris Moyles op Radio X er met 1,08 miljoen iets meer heeft.
Digitaal luisteren
Het aandeel digitaal luisteren steeg naar een record van 65,8%. Kijkend naar alle distributieplatformen, dan is FM/AM goed voor nog slechts 34,2%. DAB(+) is met 43,0% al flink groter en het populairste platform om naar radio te luisteren. Internet steeg door naar 18,1%.
Digitaal luisteren in de auto steeg door naar 53%, waarvan ruim 40% op conto van DAB(+) komt. Toch hoeven FM luisteraars in het Verenigd Koninkrijk zich nog geen zorgen te maken, want de overheid wil FM nog tot tenminste 2030 aanhouden.
BBC 6 Music is met 2,7% marktaandeel en bijna 2,69 miljoen luisteraars de grootste digitale zender. BBC Radio 4 Extra volgt met 1,4%.
Kisstory is met bijna 2,66 miljoen luisteraars de grootste digitale commerciële zender als het om aantal luisteraars gaat. Met 11,1% is Planet Rock de grootste commerciële digital zender qua marktaandeel, gevolgd door Kisstory met 1,0%. Virgin Radio blijft steken op 0,9%.
Het afgelopen jaar gingen er ook een flink aantal nieuwe digitale zenders van start die hun eerste luistercijfers onder ogen kregen. Zo debuteerde Times Radio met 0,3% en 637.000 luisteraars, de seniorenzender Boom Radio met 0,2% en LBC News met 0,3% en 806.000 luisteraars. [RadioWereld.NL]