Minderjarigen in de leeftijd van 12-17 jaar zien in vergelijking met 18 jaar geleden zo’n 83% minder alcoholreclame op televisie. Bij de leeftijdsgroep 6-11 jaar is dat zelfs gedaald met 86%.
Er zijn in 2020 14 alcoholreclames op tv geweest die door meer dan 100.000 minderjarigen bekeken zijn. Dit komt neer op 0,0003% van alle 4,5 miljoen uitgezonden commercials in 2020.
In opdracht van Stiva heeft bureau Featly Media op basis van de gegevens van Stichting Kijkonderzoek (SKO) gekeken naar het bereik van 18-minners. Daarbij is als uitgangspunt gekozen de grenswaarde van 100.000 kijkers onder de 18 jaar.
Patrick Horstman (Featly Media): “Er zijn in Nederland in 2020 53 televisieprogramma’s uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken en die na 21.00 uur zijn uitgezonden. Voor die tijd mag immers geen alcoholreclame worden uitgezonden. Voor, tijdens en na die 53 programma’s werden 14 alcoholreclames uitgezonden die door meer dan 100.000 18-minners zijn bekeken.”
Peter de Wolf (Stiva): “Er bestond enige discussie of er veel televisieprogramma’s zouden zijn waar – ondanks de bestaande regelgeving in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken – veel jongeren in aanraking zouden komen met alcoholreclame. Uit dit onderzoek van Featly Media blijkt dat er nauwelijks alcoholreclames zijn die door relatief veel jongeren worden gezien.”
Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat het bereik van minderjarigen via alcoholreclame op televisie spectaculair gedaald is. De Wolf: ‘In de afgelopen achttien jaar, is het bereik van de groep 12 t/m 17-jarigen met 83% gedaald. Anno 2020 kregen 18-minners gemiddeld 2,6 seconden alcoholreclame op tv per dag te zien. In het perspectief van alle online en offline impressies die jongeren op een dag binnenkrijgen is dat verwaarloosbaar.” [RadioWereld.NL]