Qmusic blijft veruit het grootst bij de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar, maar daalt wel iets. Dit blijkt uit de cijfers over de periode april/mei 2022 van het NLO. Slam scoort de beste cijfers in 11 jaar tijd.

Het marktaandeel van Qmusic, met deels Qmusic Limburg en Qmusic Non-stop Maximum Hits in de Randstad erbij, daalde deze meting met een 0,3%-punt procentpunt naar 20,8%. Ten opzichte van een jaar geleden groeide het marktaandeel van Q daarentegen met 1,7%-punt.
Schade beperkt?
Daarmee lijkt de schade van Qmusic door de tijdelijke afwezigheid van Marieke Elsinga in de ochtend beperkt te blijven. Maar dieper ingezoomd zijn er toch wel wat verschillen te zien. Zo verloor Qmusic bij de doelgroep 20-34 jaar 0,7%-punt. Bij vrouwen tussen 20 en 34 jaar ging er zelfs 2,6%-punt vanaf. Al blijft het station hier met bijna 28% veruit de grootste. Bij mannen tussen 20 en 34 jaar groeide het station overigens.
538 en Radio 2 omhoog
Radio 538 zag het marktaandeel bij 20-49 jaar met 0,2%-punt stijgen naar 14,3%, waarmee de groei van de afgelopen maanden afvlakt. Ten opzichte van een jaar geleden is het nog altijd een daling van een vol procentpunt. Bij de doelgroep 20-34 groeide het marktaandeel van 538 door naar 15,8%, de hoogste cijfers in meer dan anderhalf jaar tijd.
NPO Radio 2 herstelde van het verlies bij 20-49 van de vorige meting en gaat met 0,3%-punt omhoog naar 12,6%. Dit is 0,6%-punt hoger dan dezelfde periode vorig jaar.
De andere Talpa-zenders
Radio 10, met deels Radio 10 Brabant erbij, houdt de vierde positie vast met 10,0%. Dit is 0,5%-punt lager dan vorige meting, maar 0,8%-punt lager dan een jaar geleden. Ook Sky Radio levert deze meting in: -0,2% naar 8,3%. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is dit eveneens een stijging van 0,4%-punt.
Bij Radio Veronica ging het marktaandeel met 0,2%-punt omhoog naar 4,6%. Dit is echter nog steeds 0,5%-punt lager dan een jaar geleden.
Tekst gaat verder ander de grafiek
De rest
Het marktaandeel van 3FM bleef vrijwel gelijk met 3,5%. Vorig jaar lag het marktaandeel op hetzelfde niveau. 100% NL daarentegen herstelde van de forse daling van de vorige meting. Dit keer kwam er 0,4%-punt bij en is het station met 3,7% marktaandeel weer voorbij aan 3FM. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalt 100% NL echter wel met een half procentpunt.
Bij Slam wordt tevreden naar de nieuwe cijfers gekeken. Het marktaandeel bij 20-49 steeg namelijk met 0,3%-punt marktaandeel naar 3,4%. Dit is het hoogste marktaandeel binnen deze doelgroep in 11 jaar. Vorig jaar lag het marktaandeel rond deze periode nog op 2,6%.
NPO Radio 1 bleef gelijk op 2,8%, terwijl Kink deze meting 0,4%-punt verloor en met 1,5% marktaandeel gelijk scoort aan een jaar geleden. Sublime is nu goed voor 0,8%. [RadioWereld.NL]