Niet iedereen is blij met de fusieplannen van RTL Nederland en Talpa Network. Na DPG heeft nu ook de Bond van adverteerders bezwaar aangetekend bij de concurrentiewaakhond. De bond denkt dat hierdoor de reclamespotjes veel duurder worden.
“Tv is nog altijd hét effectieve kanaal als je grote groepen mensen tegelijk wil bereiken. Als er twee commerciële partijen samengaan, dan wordt die keuze waarschijnlijk minder en is het minder makkelijk om die doelgroepen te bereiken,” aldus de Bond van adverteerders tegenover nu.nl. “Dat is onze eerste zorg“.
Vaak betekent een fusie dat alles duurder wordt volgens de bond. “In het verleden hebben we dat effect ook gezien bij andere fusies en overnames. Je hoeft geen geleerde te zijn om te weten dat dit gaat gebeuren.”
Volgens de bond zijn er wel alternatieven zoals digitaal, print, buitenreclame en radio maar tv doet het beter. Daar staan adverteerders in de rij voor een commercial in een reclameblokken. En als de fusie doorgaat zullen er waarschijnlijk minder tv-zenders overblijven omdat er overlap is. Nu hebben ze er gezamenlijk negen.
Eerder diende DPG Media ook al een klacht in omdat de fusie ook een bedreiging kan zijn voor Qmusic. Talpa Network heeft namelijk veel meer radiozenders. De vraag is alleen of dit argument belemmerend gaat werken. Talpa bezit nu vier radiostations met een FM-vergunning, terwijl RTL er geen bezit. Die mediaconcentratie verandert dus niet.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is nog steeds met een diepgaand onderzoek bezig of de fusie tussen Talpa en RTL zomaar mag en kan. [RadioWereld.NL]