Er is een diepgaand onderzoek nodig naar de fusie van RTL met Talpa, zo stelt Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uit het eerste onderzoek blijkt dat “de fusie van deze twee grote media-organisaties negatieve gevolgen kan hebben voor prijs, kwaliteit en innovatie.” En daarom komt er een vervolgonderzoek.
Volgens het ACM gaat het vervolgonderzoek onder andere over de gevolgen voor adverteerders, voor producenten van televisieprogramma’s, voor distributeurs van televisiekanalen en uiteindelijk voor de consument.
Radio?
Naar de radioactiviteiten komt geen onderzoek. Hier verandert namelijk de marktconcentratie niet. Talpa is nu eigenaar van Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica, terwijl RTL in Nederland geen radiostations bezit die in de ether of op de kabel actief zijn.
In juni vorig jaar maakten Talpa en RTL bekend samen verder te gaan. Enkele maanden later gaven ook de ondernemingsraden van beide mediabedrijven groen licht voor het samengaan.
Volgende stap
RTL en Talpa gaan nu een vergunning aanvragen. Daarna gaat de ACM verder met haar onderzoek. Voor dit onderzoek gaat de ACM onder andere een diepgaande data-analyse doen van de prijseffecten van de fusie op de advertentiemarkt. Ook wordt onderzoek gedaan naar de effecten van deze fusie op de kwaliteit van het aanbod van programma’s en de doorgifte van televisiekanalen. Daarbij gaat de ACM ook uitgebreider spreken met producenten van TV-programma’s, advertentiebedrijven en distributeurs die deze kanalen aan de consument aanbieden. [RadioWereld.NL]