Zoek
Sluit dit zoekvak.

NMO Luisteronderzoek week 48-2023: Radio 10 is marktleider

Radio 10 was in week 48 de best beluisterde radiozender van Nederland met 13,2%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 12,8%, gevolgd door Qmusic op de derde plaats met 12,1%.

Foto: Pixabay

Ook deze meting is goed te zien wat het effect van lijstjes is op de luistercijfers. Radio 10 is namelijk gestart met de Top 4000, wat zorgt voor een stijging van het marktaandeel van 5%-punt. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat Radio 10 marktleider is. Zowel het weekbereik als de luistertijd ging flink omhoog.

Qmusic blijft met ruim 4,2 miljoen de meeste luisteraars per week hebben. Wel kreeg het marktaandeel een tik.

Sky Radio herstelt, mede door de kerstprogrammering, van de dip in week 47. Ook NPO Radio 2, Radio 538 en Joe laten een flinke plus zien.

Bij NPO Radio 5 is het effect van de Evergreen Top 1000 uitgewerkt, waardoor het station weer naar het oude niveau zakt. Bij Radio Veronica is hetzelfde te zien nu de Top 1000 Allertijden is afgelopen.

MediaCell+
De nieuwe luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals voorheen bij de dagboekmethode nog gebeurde.

In het NMO Luisteronderzoek participeren momenteel 95 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]

Luistercijfers in week 48

 

Gerelateerde berichten


Eén reactie

  1. 5.2% eraf bij NPO Radio 5 snappen ze daar nu nog niet dat de luisteraar niet op een boekbespreking of ander slap dom geklets zit te wachten ?
    Draai muziek die de oudere jongeren willen horen programmaleider meneer Dekker heeft er totaal geen verstand van hoe hij de zender moet leiden.
    Wat ze met de Evergreen Top 1000 opbouwen is na een week alweer om zeep geholpen.
    En het ligt echt niet aan de Top 4000 van Radio 10 dat voor een andere doelgroep is.