De ochtendshow van het popnetwerk Heart is voor het eerst in de geschiedenis beter beluisterd dan de ochtendshow op BBC Radio 1. Dit blijkt uit de luistercijfers van RAJAR over het vierde kwartaal van 2023.
Heart heeft sinds juni 2019 een nationale ochtendshow met Jamie Theakston en Amanda Holden, die via alle frequenties van het popnetwerk wordt uitgezonden. Al jaren is dit de grootste ochtendshow onder de commerciële radiostations, maar nu is een nieuwe mijlpaal bereikt. Voor het eerst trekt deze show meer luisteraars per week dan de ochtendshow op BBC Radio 1.
Theakston en Holden bereikten in het laatste kwartaal van vorig jaar wekelijks ruim 3,99 miljoen luisteraars, terwijl Greg James op Radio 1 bleef steken op 3,92 miljoen luisteraars.
Zoe Ball op BBC Radio 2 gaat nog altijd aan kop in de ochtend met 6,56 miljoen luisteraars, terwijl ‘Today’ op BBC Radio 4 volgt met 5,61 miljoen luisteraars.
Landelijke stations
BBC Radio 2 blijft het populairste radiostation van het Verenigd Koninkrijk. Het marktaandeel steeg het laatste kwartaal van 2023 weer iets, maar het weekbereik nam opnieuw af. Ten opzichte van een jaar geleden heeft de zender er een miljoen minder, al blijft het bereik met 13,2 miljoen luisteraars per week hoog.
De daling van radio 2 door het vertrek van Ken Bruce naar Greatest Hits Radio begin vorig jaar is vrijwel gestopt. Vooral in het tweede kwartaal verloor Radio 2 ‘mid-mornings’ ruim 1,3 miljoen luisteraars, maar het afgelopen kwartaal waren het er nog maar 159.000.
BBC Radio 1 had het een stuk lastiger. De jongerenzender verloor opnieuw zowel marktaandeel als weekbereik. Sowieso staan de luistercijfers van de BBC onder druk, want opnieuw verloor de Britse staatsomroep terrein aan de commerciëlen. De radiostations van de ‘Beeb’ behaalden een gezamenlijk marktaandeel van 43,2% tegenover 54,8% voor de commerciëlen.
Greatest Hits radio blijft het grootste netwerk als het om marktaandeel gaat: 5,7%. Heart volgt op plek twee, maar heeft met ruim 8,83 miljoen luisteraars wel het hoogste weekbereik. Het softpop netwerk Smooth Radio verloor deze meting weer wat marktaandeel. Wel startte eigenaar Global een nieuwe reclamecampagne.
Londen
Nog altijd is BBC Radio 4 de grootste zender in Londen met 12,8% marktaandeel, gevolgd door BBC Radio 2. LBC blijft de grootste commerciële zender in de hoofdstad met 7,3%. Heart blijft de grootste commerciële muziekzender met 5,9%, maar wordt op de voet gevolgd door Magic, dat een flinke stap omhoog maakte. Ook Classic FM stijgt flink.
Van de ochtendshows zijn helaas geen cijfers van de landelijke BBC stations openbaar gemaakt voor Londen. Van de cijfers die wel beschikbaar zijn gaat Heart nu aan kop met 883.000 luisteraars (+152.000 luisteraars).
LBC met Nick Ferrari volgt daarachter met 824.000 luisteraars (+80.000), terwijl Capital Breakfast met Roman Kemp, Siân Welby en Chris Stark daalde naar 651.000 luisteraars (-1.000). Het station is daardoor voorbij gestreefd door Magic, waar Ronan Keating en Harriet Scott nu goed zijn voor 688.000 luisteraars (+123.000)
Tekst gaat verder onder de tabel
Digitaal
Het aandeel digitale radio steeg in het Verenigd Koninkrijk naar 72,0%, terwijl FM/AM daalde naar 28,0%. DAB(+) blijft met 42,7% het grootste platform om radio te luisteren. Online volgt met 25,6%.
De grootste digitale radiozender is nog altijd BBC 6Music met 2,51 miljoen luisteraars en 2,6% marktaandeel. Bij de commerciële stations is er een tweedeling. Absolute Radio heeft het hoogste marktaandeel met 1,4%, terwijl Kisstory met ruim 2,36 miljoen de meeste luisteraars heeft. Daarmee is Kisstory opnieuw groter dan zus Kiss.
In het laatste kwartaal van vorig jaar zette Bauer ook diverse stations, waaronder Absolute 80s, Planet Rock en Scala Radio om van DAB naar DAB+, maar dit heeft niet tot grote verliezen aan luisteraars gezorgd. Absolute 80s won zelfs luisteraars. Planet Rock zag het weekbereik wel licht dalen, maar het marktaandeel juist stijgen. Ongeveer tweederde van alle DAB-radio’s in het Verenigd Koninkrijk kan ook DAB+ ontvangen. [RadioWereld.NL]