De luisteraar van de landelijke en regionale radiostations in Nederland was in 2023 gemiddeld 53,2 jaar oud. Dit blijkt uit analyse van de luistercijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) door RadioWereld.NL. De gemiddeld leeftijd ligt hiermee bijna twee jaar hoger dan in 2021.
Dat de gemiddelde leeftijd van de radioluisteraar hoger ligt dan twee jaar geleden komt door twee redenen. Allereerst wordt de gemiddelde radioluisteraar elk jaar ouder. Dit is een beeld wat al jaren te zien is. Daarnaast is in 2023 het nieuwe luisteronderzoek ingevoerd, waarbij ook een nieuw onderzoekpanel is samengesteld. Belangrijkste wijziging hierin is dat de cijfers niet meer gemeten worden bij luisteraars van 10 jaar en ouder, maar van 13 jaar en ouder. Als de ondergrens omhoog gaat, stijgt over het algemeen ook het gemiddelde.
Jongste luisteraars
Slam en Decibel hadden van de grotere radiostations in 2023 gemiddeld de jongste luisteraars met respectievelijk 39,7 en 38,7 jaar. Alleen bij enkele digitale themakanalen ligt het gemiddelde nog iets lager.
Voor Slam betekent het overigens een stijging van de gemiddelde leeftijd van ruim vier jaar ten opzichte van 2021. Dit komt mede doordat het radiostation de focus de afgelopen jaren meer naar de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49 jaar heeft verlegd en zich niet primair meer op jongeren richt.
Oudste luisteraars
De oudste luisteraars hebben ClassicNL (gemiddeld 72,3 jaar) en NPO Radio 5 (70,0 jaar). Voor Classic is dit een stijging van zes jaar ten opzichte van 2021, voor NPO Radio 5 een stijging van drie jaar.
Tekst gaat verder onder de tabel
Opvallend is dat de gemiddelde leeftijd van de Radio 10 luisteraar met 49,5 jaar juist een half jaar lager ligt dan in 2021. Die van Radio Veronica zijn daarentegen gemiddeld zeven jaar ouder dan in 2021. Kink is met 42,8 jaar stabiel gebleven.
Andere opvallende punten zijn dat de gemiddelde leeftijd van luisteraars de themakanalen Slam MixMarathon en Slam Housuh in de Pauzuh ruim 15 jaar hoger liggen dan het hoofdkanaal. De luisteraar van Radio 10 Brabant is gemiddeld ruim zes jaar ouder dan van Radio 10 zelf. Ook die van Qmusic Limburg zijn ouder dan die van Qmusic zelf. [RadioWereld.NL]
Eén reactie
Waarom richten de radiostations zich op de groep 20-49 als de gemiddelde luisteraar veel ouder is?
Wat is het nut van miljoenen betalen voor fm frequenties die alleen kunnen worden terugverdient met reclame voor de doelgroep die daar niet naar luistert?
Wanneer dringt in het hilversumse door dat jongeren niet meer naar de radio luisteren?
Dit onderzoek toont dit toch wel overduidelijk aan. Ben benieuwd wat de stations hiermee doen…..