Hema en Hotel L’Amour hebben met hun kerstcommercial de Ster Gouden Loeki gewonnen. De winnaars ontvingen dé publieksprijs voor reclame donderdagavond in Amsterdam. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Calvé en KPN.
Het is voor het eerst dat zowel Hema als het vorig jaar opgerichte Hotel L’Amour een Ster Gouden Loeki in de wacht slepen voor een televisiecommercial. In totaal hebben 67.909 mensen hun stem uitgebracht op de Loeki.
De winnende commercial draait om (knuffel)kat Siepie en is een vervolg op de Sint-campagne van Hema. Daarin kwam de Siepie-knuffel via een omweg in Nederland bij haar nieuwe ‘baasje’ terecht. In ‘Kerst’ zien we Siepie, in haar eentje spelend op de noten van het bekende liedje ‘all by myself’. Ze bedenkt een slim plan om de feestdagen niet alleen door te brengen, en dat lukt: vriendje Takkie ligt onder de kerstboom.
Zilveren en Bronzen Loeki’s
Evenals afgelopen jaren konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar – naast de Ster Gouden Loeki – ook een Zilveren en Bronzen Loeki winnen.
De tweede prijs werd verzilverd door Calvé en Alfred International met hun commercial ‘Calvé Pindakaas 75 jaar’. Ter ere van de 75e verjaardag van dit broodbeleg maakten zij een campagne die de rijke (reclame)historie weerspiegelt.
De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial ‘Dat is entertainment zoals jij het wilt’, waarin de rode kat Louis stiekem uit het enorme entertainmentaanbod van KPN snoept terwijl zijn baasje van huis is.
De top 10 van 2023:
1 – ‘Kerst’ – HEMA & Hotel L’Amour
2 – ‘Calvé Pindakaas 75 jaar’ – Calvé & Alfred International
3 – ‘Dat is entertainment zoals jij het wilt’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
4 – ‘Magische feestdagen’ – Lidl & BBDO Germany
5 – ‘Mis niks’ – Interpolis & Wefilm
6 – ‘Heerlijk Helder Hoe je ons ook noemt.’ – Heineken & LePub / Boomerang
7 – ‘Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf’ – Toyota & DDB
8 – ‘Laat kinderdromen uitkomen’ – KiKa & Joe Public
9 – ‘Cost of Beauty’ – Dove & Ogilvy
10 – ‘Wat alz… het jouw broertje is?’ – Alzheimer Nederland
Hoe werkt de Ster Gouden Loeki?
Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op aan het einde van het jaar. Deze 40 commercials worden opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki wordt voor 50% bepaald door het publiekspanel en voor 50% door het Nederlands publiek.
Wat is de Ster Gouden Loeki?
In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De Ster Gouden Loeki verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame: reclame is leuk! Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken.
De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial ‘Zwanen’. In de beginjaren was de uitreiking een gebeurtenis op kleine schaal. Vanaf 2002 tot 2016 was de finale live op de publieke omroep te volgen.
De Ster Gouden Loeki is een reclameprijs waarbij het Nederlands publiek (en dus niet een vakjury) de winnaar bepaalt. [RadioWereld.NL]