Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Lite FM New York City scoort hoogste kerstmuziekvrije luistercijfers

Lite FM in New York City kent een behoorlijk sterk eerste kwartaal van 2024. Voor de tweede meting op een rij stijgt de popzender en scoort het zelfs de beste kerstvrije luistercijfers in de geschiedenis. In Los Angeles blijft K-Earth 101 marktleider.

Dit blijkt uit de luistercijfers van Nielsen Audio over maart.

Normaal gesproken scoort 106.7 Lite FM (WLTW) de pannen van het dak in de kerstperiode door het uitsluitend draaien van kerstmuziek. De rest van het jaar is het station ook veelal marktleider, mar met een beduidend lager marktaandeel.

Dit jaar kent Lite een sterke start. Na een ‘dipje’ in januari, stijgt het marktaandeel voor de tweede meting op een rij. De popzender noteert nu 8,4%, wat het hoogste kerstmuziekvrije marktaandeel in de geschiedenis van het station is. Sterker nog: het is het hoogste marktaandeel in New York City van een radiostation buiten de kerstperiode sinds 1979, zo weet luistercijferexpert Chris Huff. Toen scoorde WKTU als Disco 92 10,3% marktaandeel.

Het weekbereik van Lite steeg met 2,3% naar 3,66 miljoen luisteraars.

De classic rockzender Q104.3 (WAXQ) blijft tweede met 6,9% marktaandeel. De hitzender Z100 (WHTZ) daalt naar 5,2%, maar blijft derde. Met Lite Q en Z bezet iHeart Media de complete top drie.

(W)CBS FM 101.1 herstelt zich weer een beetje. Met 4,9% staat het station opnieuw vierde. De nieuwszender 1010 WINS completeert de top vijf met 4,6% en drukt hiermee de urban popzender WBLS 107.5 naar plaats zes.

Kijkend naar de doelgroepen, dan staat Lite FM bovenaan bij 18-34 en 18-49 jaar, terwijl Z100 leidt bij 25-54 jaar.

Los Angeles
In Los Angeles blijft K-Earth 101 (KRTH) het populairst met 6,0% marktaandeel. Enig verschil is dat de classic hitszender deze positie niet meer hoeft te delen met KOST 103.5. De popzender daalde naar 5,6% marktaandeel. Met 2,16 miljoen luisteraars heeft K-Earth tevens de positie van bereiksleider overgenomen van KOST.

De talkzender KFI AM640 verstevigt de derde plaats met 5,5% marktaandeel, terwijl 104.3 My FM (KBIG) een half procentpunt verliest, maar met 4,5% wel vierde blijft. De urban popzender 94.7 The Wave (KTWV) en de Spaanstalige softpopzender K-Love 107.5 (KLVE) staan op een gedeelde vijfde plaats met elk 4,2% marktaandeel.

Bij de doelgroepen staat KOST op één bij 25-54 jaar en KIIS bovenaan bij 18-34 jaar. Bij de doelgroep 18-49 jaar staan drie stations gezamenlijk bovenaan de lijst: KIIS, K-Earth en My.

Miami-Fort Lauderdale
Elke maand blikt RadioWereld.NL ook op de luistercijfers in een andere Amerikaanse radiomarkt. Dit keer is dit Miami-Fort Lauderdale in de staat Florida, radiomarkt 11. In de stadsagglomeratie Miami-Fort Lauderdale wonen 4,1 miljoen mensen, waarvan meer dan de helft Spaanstalig is. Daarnaast zijn ongeveer 800.000 inwoners Afro-Amerikaans.

De urban popzender Hot 105 (WHQT) gaat aan kop met 8,3% marktaandeel, gevolgd door de Spaanstalige softpopzender Amor 107.5 (WAMR) met 6,7%.

De popzenders 101.5 Lite FM (WLIF) en Easy 93.1 (WFEZ) volgen op plaats drie en vier met respectievelijk 6,4 en 6,0% marktaandeel. De publieke zender WLRN 91.3 staat op vijf met 5,6%.

Een station dat met een flinke opmars bezig is, is Magic 93.9 (WMIA). Nadat iHeart Media de afgelopen jaren op deze frequentie actief was met verschillende formats, waaronder het geflopte All 90’s format, schakelde het station in november vorig jaar over op een tweetalig classic hits format.

De presentatie op Magic is in het Spaans, maar de muziek is zowel Spaans- als Engelstalig. Op de playlist staan artiesten als Phil Collins, Ace of Base, Laura Branigan, Juanes, Shakira, Laura Pausini, Stephanie Mills en Sixpence Non The Richer. Het format lijkt aan te slaan, want in twee metingen tijd is het marktaandeel al met een vol procentpunt gestegen naar 5,4%, het hoogste marktaandeel op deze frequentie sinds 2009. [RadioWereld.NL]