NPO Radio 2 was in week 24 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 13,2%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 12,2%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 8,3%.
NPO Radio 2 ziet het marktaandeel met 0,4%-punt en vergroot daarmee de voorsprong op Qmusic. Wel heeft Qmusic nog wel het hoogste weekbereik, al is deze wel tot net onder de 4 miljoen gedaald.
Radio 538 levert flink in, maar blijft nog net NPO Radio 1 voor. Mede door het EK voetbal ziet de nieuws- en sportzender het marktaandeel flink omhoog schieten.
Ook Sky Radio verliest fors, terwijl Radio 10 stabiliseert. Opvallend is de flinke stijging van de regionale publieke omroepen (RPO/ORN Radio) waar vooral de luistertijd stijgt. 3FM zit opnieuw in de lift, waardoor de zender weer voorbij is aan Radio Veronica.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 24