Qmusic was in week 33 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 11,9%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. NPO Radio 2 staat deze meting tweede met 11,1%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,4%.

De zomervakantie loopt langzaam ten einde en dus keert het reguliere luistergedrag ook weer terug. Veel stations zien hun weekbereik dan ook weer stijgen.
Qmusic blijft de grootste, maar levert wel flink marktaandeel in. Wel blijft Q met ruim 3,8 miljoen luisteraars per week bereikleider.
NPO Radio 2 herstelt zich van de dip van afgelopen weken en klimt weer naar de tweede plaats. Radio 538 keert terug in de top drie en stijgt net als NPO Radio 2 fors in marktaandeel. Afgelopen vrijdag ging op 538 de Dutch 1000 van start. Ook geeft het station kaarten voor de formule 1 op Zandvoort weg.
Winst is er ook voor Sky Radio, Radio 10, NPO Radio 5, 100% NL en Radio Veronica. NPO Radio 1 maakt doordat de Olympische Spelen voorbij zijn weer een flinke duik naar beneden. Joe daalt opmerkelijk genoeg wel in marktaandeel, maar stijgt flink in weekbereik.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 33