NPO Radio 2 was in week 40 de best beluisterde radiozender van Nederland met een marktaandeel van 12,6%. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het NMO Luisteronderzoek. Qmusic staat deze meting tweede met 11,6%, gevolgd door Radio 538 op de derde plaats met 9,0%.
NPO Radio 2 blijft de grootste zender en vergroot het gat met Qmusic zelfs weer. De Top 500 van de 10s heeft Qmusic wel iets meer luisteraars opgeleverd, maar geen stijgend marktaandeel. Wel heeft het station met ruim 4,15 miljoen luisteraars het hoogste weekbereik.
Radio 538 zakt wat verder terug wat vooral komt door een daling van het bereik. Radio 10 herstelt weer wat van de dip in week 39. Hier is vooral de luistertijd gestegen. Ook concurrent Joe gaat omhoog.
Opvallend is dat 100% NL nog steeds niet lijkt te profiteren van de komst van Rob van Someren in de middag. Ook zusterstation Radio Veronica daalt. Hier is vooral de gemiddelde luistertijd omlaag gegaan. Kink zakt weer terug naar het oude niveau.
MediaCell+
De luistercijfers worden gemeten met de MediaCell+ app van onderzoeksbureau Ipsos, waarbij het werkelijke luistergedrag gemeten wordt in plaats van dat er naderhand op basis van herinnering gerapporteerd wordt, zoals tot 2023 bij de dagboekmethode nog gebeurde.
In het NMO Luisteronderzoek participeren ruim 80 radiozenders. De meetweek loopt van maandag tot en met zondag van 06:00 tot 24:00 uur in de doelgroep 13+. [RadioWereld.NL]
Luistercijfers in week 40