Mocht de NPO toestemming krijgen om definitief door te gaan met het digitale radiokanaal NPO Blend, dan gaat er mogelijk ook reclame op uitgezonden worden. Dit blijkt uit de officiële aanvraag van de NPO voor het kanaal.
Momenteel is NPO Blend nog geheel reclamevrij, omdat het een experimentele status heeft. Hierdoor is het niet toegestaan om reclame uit te zenden. Bij het verkrijgen van een definitieve status vervalt dit verbod.
“Wanneer NPO Blend zal worden toegevoegd aan het portfolio van de NPO zal dit voor de Ster betekenen dat er mogelijkheden zijn om reclames te verkopen voor dit kanaal”, zo schrijft de NPO. “Uit onderzoek van Transcity blijkt dat er een groeiend aantal adverteerders is die zich bewust is van de toenemende culturele diversiteit van de samenleving. Ook zijn er mediabureaus die zich richten op zogeheten inclusive planning, waarbij er bijvoorbeeld richtlijnen zijn om een minimaal percentage van de mediabestedingen te doen bij media die zich specifiek richten op minderheden.”
Ruim 1 miljoen per jaar
Momenteel liggen de reclame-inkomsten van FunX, het radiokanaal dat zich vooral richt op stadsjongeren met een bi-culturele achtergrond, op iets meer dan een miljoen euro per jaar. Het gaat hierbij om zowel nationale als lokale reclame.
“Het onderzoek van Transcity geeft aan dat een combinatie NPO FunX en NPO Blend als potentieel interessant wordt gezien door adverteerders.” Blend richt zich namelijk op de luisteraars met een bi-culturele achtergrond die FunX ontgroeit zijn. “NPO Blend wordt daarbij als ontbrekende schakel gezien voor adverteerders,” aldus de NPO. De verwachting is dat de advertentieomzet van FunX en Blend bij gezamenlijke verkoop minstens verdubbeld.
Of Blend een definitieve status krijgt wordt medio volgend jaar pas bepaald door de minister van OCW. Daarna kan pas bepaald worden of de Ster reclame gaat verkopen op Blend. Andere digitale radiokanalen van de NPO, zoals SterrenNL, Campus radio en Soul & Jazz, zijn nog altijd reclamevrij. [RadioWereld.NL]