Net als veel commerciële radiostations zag ook de Ster, de reclamemaatschappij voor de landelijke publieke zenders, de omzet uit radioreclame herstellen van de coronacrisis. Vorig jaar leverden de spotjes op de vijf radiozenders van de NPO in totaal 34,639 miljoen euro op.
Dit blijkt uit het Jaarverslag 2021 van de Ster. Ten opzichte van 2020 was er een stijging van 5,7 miljoen euro. Maar het bedrag is nog altijd 1,65 miljoen lager dan in 2019, het jaar voordat corona het land platlegde.
Voor dit jaar verwacht STER opnieuw dat de inkomsten uit radioreclame zullen stijgen. “Op radio blijven vraag en omzet eveneens stijgen; de omzetresultaten liggen hier tot nu toe duidelijk boven die van het eerste kwartaal van 2021.”
De inkomsten uit radio zijn overigens relatief klein in vergelijking tot televisie. De blokken op NPO1, 2 en 3, waar Loeki weer regelmatig te zien is, leverden vorig jaar maar liefst 163,457 miljoen euro op. Dat is een stijging van ruim 33 miljoen euro ten opzichte van 2020. De flinke stijging komt mede doordat evenementen als het EK voetbal en de Olympische Winterspelen werden doorgeschoven naar vorig jaar.
De inkomsten uit online reclame daalde met 5,7 miljoen euro naar 1,6 miljoen. Dit komt doordat de NPO geen reclame meer mag tonen op haar websites.
In totaal harkte de Ster vorig jaar bijna 200 miljoen euro binnen aan reclamegeld. Na aftrek van de kosten vloeit er 187 miljoen naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ter begunstiging van de mediabegroting van de publieke omroep. [RadioWereld.NL]