Zoek
Sluit dit zoekvak.

Audioreclamebestedingen stijgen verder tot 43,7 miljoen euro

Al voor het zevende kwartaal op rij laat audioreclame een groei zien. In het derde kwartaal van 2022 was de audio-omzet nog nooit zo hoog: 43,7 miljoen euro. Dit is 2,1% meer dan het vorige record van vorig jaar. Stichting Audify (voorheen Radio Advies Bureau) publiceerde dinsdag de netto audioreclame-omzet van het derde kwartaal 2022.

De spotbestedingen zijn volgens de marketingorganisatie 38,8 miljoen euro (+2,9%). De digitale audio-omzet, alle reclame die alleen via internet te horen is, groeit met 6,9% naar ruim 2 miljoen euro. De investering in non-spotreclame (buiten de reclameblokken) liggen iets lager dan vorig jaar en komen uit op 2,8 miljoen euro (3,1 miljoen in 2021). Dit is te verklaren doordat 2021 een grote sportzomer was.

Branches en adverteerders
De top 5 branches zijn 1. Retail – 2. Financiële Dienstverlening – 3. Horeca, Toerisme, Recreatie – 4. Overheid, Educatie en Non-Profit – 5. Telecom, ICT. De grootste adverteerder is Jumbo, KPN gaat naar de tweede positie gevolgd door respectievelijk Kruidvat, ANWB en T-Mobile. (Bron Nielsen).

Liedewij Hentenaar, directeur Audify: “Radio heeft een continue en intensieve relatie met haar 12,5 miljoen wekelijkse luisteraars. Audio-adverteerders tappen in op dit bereik en de menselijke connectie van radio. De groei in audioreclame is extra opvallend te noemen omdat de grote besteders uit de automotive branche (door externe factoren) een stuk minder aanwezig zijn.” [RadioWereld.NL]