Investeringen audioreclame op recordhoogte

De audioreclamebestedingen in 2021 stegen naar 209,5 miljoen euro, een plus van 23,4% ten opzichte van 2020. De audioreclamemarkt is de pandemiegevolgen van 2020 volledig te boven, de bestedingen zijn zelfs hoger dan het voorgaande recordjaar 2019.

Dit meldt Audify, de nieuwe naam van het Radio Advies Bureau. Adverteerders investeren meer in alle audiovormen: spot, branded content en digitale audio.

Exponentiële groei digitale audioreclame
Vooral digitale audioreclame groeit hard, maar liefst meer dan een verdubbeling, van 3,3 naar 7,8 miljoen euro. De broadcast radioreclame stijgt met 21% en komt uit op 188,6 miljoen euro (156 in 2020). Met 13 miljoen euro is de non-spotreclame 25% hoger dan in 2020 en op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis.

De gegevens gaan overigens over de totale radiomarkt. De mate van herstel verschilt per radiostation. Ook betekent het huidige herstel nog niet dat alle radiostations hun verliezen uit 2020 al weer hebben goed gemaakt. Vooral bij de kleinere radiostations dreunt de klap nog na.

Op maandag 7 maart publiceert Audify het Audiojaarrapport 2021 met alle inzichten in de radio-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt. [RadioWereld.NL]