De audioreclamebestedingen in het eerste half jaar van 2023 zijn ruim 105 miljoen euro. Dit is een stijging van 4,4% ten opzichte van recordjaar 2022. Marketingorganisatie Audify publiceert dinsdag de netto audioreclameomzet over het eerste half jaar van 2023.
De radiospotomzet heeft met 90% het grootste aandeel in de audioreclamemarkt, de spotbestedingen in het eerste half jaar zijn 94,8 miljoen euro. De digitale radio-omzet is 5,1 miljoen euro. Branded content reclame (buiten de reclameblokken) is 5,2 miljoen euro.
Adverteerders
Retail is al jaren lijstaanvoerder als grootste branche, zelfs meer dan tweeënhalf keer ze groot als de nummer twee branche Financiële Dienstverlening. Horeca, Toerisme, Recreatie is derde in de rij gevolgd door de branche Overheid, Educatie en Non-Profit. Telecom, ICT maakt de top vijf rond.
Het merk T-Mobile was prominent in de radioreclameblokken aanwezig. KPN volgt als nummer twee merk op radio en Bol.com is derde. Daarna volgen Albert Heijn en McDonalds in het eerste half jaar van 2023.
Liedewij Hentenaar (directeur Audify): “Het eerste half jaar was een radio-rollercoaster met de introductie van het nieuwe NMO Luisteronderzoek en de veiling van de FM-frequenties. De adverteerders en bureaus hebben het nieuwe luisteronderzoek omarmt. Zij maken goed gebruik van alle nieuwe toepassingen en fijnmazigere kennis van de verscheidene audioshows. We kijken uit naar de tweede helft van het jaar waarin het NMO Luisteronderzoek verder doorontwikkelt en de luisteraars opnieuw afgestemd zijn op hun favoriete radiozenders.” [RadioWereld.NL]