Search
Close this search box.

Reclamebestedingen audio stegen in 2023 naar record van 242 miljoen euro

Audify heeft de audiojaarcijfers bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de audioreclamebestedingen over 2023 netto 242 miljoen euro bedragen. Dit is wederom een record met ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022 en een stijging van 7,2%. Vooruitkijkend naar 2024 verwacht Audify dat deze stijgende lijn zal aanhouden dit jaar.

De radiospotomzet stijgt met 7,9% naar 219,2 miljoen euro en is met 90,6% aandeel in de netto-investering de grootste categorie. Het aandeel branded content neemt 4,9% voor haar rekening met 11,8 miljoen euro. Digitale audioreclame is de grootste stijger en groeit met 13,2% naar 11 miljoen euro, inmiddels goed voor een aandeel van 4,5%.

Branches en adverteerders
‘Retail’ is ook dit jaar weer de grootste branche van radioadverteerders, gevolgd door ‘financiële dienstverlening’ en ‘overheid, educatie en non-profit’. Meer dan tweeduizend merken maken gebruik van audioreclame. Odido, KPN en McDonald’s waren in 2023 de grootste adverteerders, Amazon en Coop de grootste stijgers.

Radiospots en impressies
Er zijn in 2023 meer dan 11,3 miljoen radiospots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft nieuwe creatie. Deze radiospotjes behaalden meer dan 169 miljard audio-impressies. Daarnaast heeft Nederland 1,7 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 375 miljoen podcastshows gedownload.

Liedewij Hentenaar, directeur Audify: “Deze cijfers tonen onmiskenbaar aan dat audioreclame een steeds grotere rol speelt in de mediastrategie van bedrijven. Niet verwonderlijk want Nederlanders nemen steeds meer informatie en entertainment via alle vormen van audio tot zich. Waarbij radioreclame wekelijks bijna 85% van de Nederlanders bereikt. Met de granulaire meting van het nieuwe NMO Luisteronderzoek in 2023 en de wekelijkse luistercijferpublicatie is dat heel goed te volgen, ook hoe Nederlanders luisteren. Dus is het is niet meer dan logisch dat de audio-investeringen meer in lijn komen met de mediaconsumptie ervan.” [RadioWereld.NL]