Adverteerders gaven in het eerste kwartaal van 2025 ruim 51 miljoen euro uit aan audioreclame. Dat is 3,7 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. De cijfers zijn vandaag bekendgemaakt door marketingorganisatie Audify.
Vooral digitale audioreclame laat een sterke groei zien. Digitale radioreclame steeg met 35 procent naar 3,1 miljoen euro. Ook podcastreclame zit in de lift en kwam uit op 0,9 miljoen euro, een stijging van bijna 10 procent.
De meeste inkomsten komen nog altijd uit spotreclame op de radio. Dat segment groeide met 3 procent en was goed voor 44,4 miljoen euro. Daarmee is het goed voor 87 procent van alle audioreclame. Branded content daalde naar 2,6 miljoen euro.
De sectoren retail, financiële dienstverlening en transport zijn samen goed voor de helft van alle radioreclame. Retail is het grootst met 30 procent van de bestedingen. Financiële dienstverlening en transport hebben elk een aandeel van 10 procent.
In de top 10 van 875 adverterende merken staan zes retailers, drie telecomaanbieders en één loterij. Lidl nam de koppositie over van KPN door zijn radioreclame meer dan te verdubbelen. KPN staat nu op plek 2, gevolgd door Odido op 3. Aldi en Jumbo maken de top 5 compleet.
Liedewij Hentenaar, directeur van Audify, over het succes van audioreclame: “Slimme adverteerders en bureaus weten het: audio biedt bereik (maandelijks 95% van Nederland) én impact voor merkverhalen en hun merkidenteit. Wie mensen echt wil raken, doet dat via audio effectief en betrouwbaar. En de algemene waarheid is zo eenvoudig: sterke audiocreatie verdubbelt nog eens de effectiviteit van je campagne. Daarom helpen we bureaus en merken via onze Audify Academy(audio-opleiding) aan meer inzichten en tools om nog meer uit hun audiocampagnes te halen.” [RadioWereld.NL]